logo
Alaberz
0990 432 10 14
مهدی عمیدی پلنگ برفی ایران
مهدی عمیدی:

مهدی عمیدی پلنگ برفی ایران

1397/02/31

رشته فعالیت:  کوهنوردی/

تولد: 8 آبان 1358- مشهد/

وفات: 17 آبان 1391- مون بلان فرانسه

بدو تولد و زندگی قبل از کوهنوردی

 مهدی عمیدی با صعود به هشت قله هفت هزار متری (قله اسپانتیک (۷۰۳۰ متر)، خانتانگری(۷۰۱۰متر)، پوبدا (۷۴۳۹ متر)، نوشاخ (۷۴۹۲ متر)، موستاق آتا (۷۵۶۰ متر)، لنین (۷۱۳۴ متر)، کمونیزم (۷۴۹۵ متر) و کورژن وسکایا (۷۱۰۵ متر) و یک قله هشت هزار متری به نام ماناسلو (۸۱۶۳ متر) کرد، در سال ۱۳۹۰ با برعهده داشتن سرپرستی دو تیم بین المللی ۲۳ اردیبهشت به قله اورست و ۳۱ اردیبهشت به لوتهسه بدون استفاده از کپسول اکسیژن این قله را صعود کرد.

این چنین او به عنوان اولین ایرانی که توانسته است بدون استفاده از کپسول اکسیژن به اورست و لوتسه صعود نماید. همچنین با اقدام امداد رسانی در لوتسه نیز باعث شهرت این کوهنورد در سال ۹۰ شد.

وی مدیر عامل شرکت خدمات مسافرتی، جهانگردی و طبیعت گردی سرزمین خورشید نیز بود در سالهای اخیر فعالیت زیادی در امر سرپرستی صعودهای برون مرزی نیز داشت.

 

جوایز

 

او با صعود به بلندای قله پوبدا به ارتفاع ۷۴۳۹ متر  واقع در قرقیزستان در ۲۵ امرداد ۱۳۹۰ لقب پر افتخار نشان پلنگ برفی را از آن خود نمود.

پیش از این کوهنورد خوب و به نام ایرانی آقای مهدی اعتمادی فر تنها فردی بود که توانست با همت خود لقب پر افتخار پلنگ برفی را به عنوان نخستین کوهنورد ایرانی دریافت نماید

مدارک و دوره های آموزشی

۱- مربی و مدرس درجه ۳ کوهپیمایی سال۸۲ از فدراسیون کوهنوردی

۲- مربی ومدرس درجه ۳ یخ و برف سال ۸۰ از فدراسیون کوهنوردی

۳- دوره پیشرفته امداد و نجات کوهستان هلال احمر

۴- دوره تخصصی اکو توریسم

۵ – دوره پیشرفته پزشکی ارتفاع از فدراسیون کوهنوردی

۶-  دوره برنامه ریزی و هم هوایی صعود قلل هشت هزار متری

 

 

زندگی شخص و مرگ یا فعالیت های فعلی شخص

بخشی از آخرین مصاحبه مهدی عمیدی با ایسنا:

ارزش هر چیز به عمریست که در آن صرف می کنی. برای کوهنوردی حرفه ای باید از تمام زندگی ات بگذری.اوایل که کوهنوردی را از کوه های اطراف مشهد شروع کردم؛ خانواده ام، پدر و مادرم که همیشه دعای خیرشان بدرقه ی راهم بوده می گفتند:کوههای مشهد رو نرو... بعد که بینالود را صعود کردم گفتند: کوه برو ولی بینالود رو نرو... بعد که برنامه زمستانه رفتم گفتند: برنامه زمستون نرو همون تابستون برو... بعد که به دماوند و علم کوه رفتم گفتند: کوه های خودمون رو برو نمیخواد اونجاها بری... وقتی پایم به پاکستان و افغانستان باز شد گفتند: کوه های ایران رو برو اونجاها رو نمی خواد بری... حالا می گویند: هرجا می خوای بری برو... اما برگرد.
و من بعد از ایستادن بر روی هر قله بعد از شکرگزاری خداوند بزرگ، به تنها چیزی که فکر می کنم این است که باید زنده و سالم برگردم.

 

در ۲۲ مهر ۱۳۹۱، مهدی عمیدی که برای صعود قله مون بلان، عازم فرانسه شد، او را برای آخرین بار ساعت ۱۱ بامداد، ۱۶ اکتبر ۲۰۱۲(۲۵ مهرماه ۱۳۹۱) حوالی پناهگاه تت روس در ارتفاع ۳۲۰۰ متری در حالیکه قصد صعود انفرادی به قله مون بلان و سپس قله سرون واقع در سوئیس را داشته توسط دو کوهنورد لهستانی رویت شد.

با گذشت چند هفته بی‌خبری از او، ژاندارمری منطقه شامونیکس فرانسه گزارش عملیات خود برای یافتن این کوهنورد را این‌گونه اعلام نمود: «…با توجه به زمان سپری شده از تاریخ ناپدیدشدن «مهدی عمیدی» و بارش برف تا سطح یک متر در ارتفاعات مون بلان احتمال زنده پیداکردن وی بسیار ضعیف است.

شرایط نامناسب جوی از تاریخ 2 نوامبر 2012 (12 آبان‌ماه) زمانی که ژاندارمری از طریق سفارت ایران در فرانسه متوجه ناپدید شدن مشارالیه در منطقه مون‌بلان شد تا تاریخ 6 نوامبر (16 آبان ماه) امکان انجام عملیات شناسایی فوری در مسیر احتمالی مهدی عمیدی را سلب نمود.

در تاریخ 7 نوامبر 2012 (17 آبان‌ماه) شرایط جوی مون‌بلان اجازه شناسایی و جستجوی دقیق مسیر عادی به سوی قله مون‌بلان را داده است. دو مامور امدادگر ژاندارمری شامونیکس در کلیه محل‌‌هایی که احتمالا مهدی عمیدی از آنها عبور کرده یا توقف داشته شامل ناید دایجل، کابان دس روگنس، تت روس، گوتر و والوت با هدف پیدا کردن هرگونه نشانه‌ای نسبت به جستجوی بسیار دقیقی اقدام نمودند؛ به‌طور همزمان هلی‌کوپتر ژاندارمری بر فراز کلیه مسیر و محورهای سقوط(دارای پرتگاه) به‌منظور پیدا کردن نشانه‌ای(چادر، چوب کوهنوردی، کوله و...) از کوهنورد گمشده پرواز کرد اما هیچکدام از این تحقیقات منجر به پیدا کردن نشانه‌ای از مهدی عمیدی نشد.

 برهمین اساس دادگاه بوننوال اطلاعات مهدی عمیدی شامل DNA را در فهرست ناپدیدشدگان قرار داده تا در صورت پیداکردن وی در آینده بتوان مهدی عمیدی را شناسایی کرد تا بستگانش مطلع شوند.»

این چنین مهدی عمیدی، پلنگ برفی ایران در سن ۳۵ سالگی در کوه های آلپ آرام گرفت.

تندیس زنده‌یاد «مهدی عمیدی»

تندیس او که برگرفته از حالت شکرگزاری‌اش پس از فتح اورست است، با همت خانواده، پیگیری هیئت استان و مساعدت شورای شهر و شهرداری مشهد در ابتدای ورودی پارک خورشید، (پله‌های آب و برق) نصب گردیده است.

چند تصویر از وی

 

 

کوهنورد