logo
Alaberz
0990 432 10 14
معرفی قله پوبدا
معرفی قله پوبدا:

معرفی قله پوبدا

1398/09/03

قله پوبدا سومین قله نشان پلنگ برفی قله جنگش چاقو سو (پوبدا) در منطقه تیان شان است.

معرفی قله:

 جنگش چاقوسو به معنای قله پیروزی که پیشتر پوبدا یا قله (پابدا ) نامیده می‌شد، کوهی به ارتفاع ۷۴۳۹ متر واقع در رشته‌ کوه تیان‌ شان در مرز قرقیزستان با چین است و بلندترین نقطه قرقیزستان و تیان ‌شان شناخته می ‌شود. این قله در سال ۱۹۴۶ به منظور یاد آوری و گرامی‌ داشت پیروزی اتحاد جماهیر شوروی و متفقین در جنگ جهانی دوم قله پیروزی نامگذاری شد.

 

جنگش چاقو سو کوهی عظیم و گنبدی ‌شکل واقع در کوه‌ های قاشقال‌ داغ در تیان شان مرکزی است که در جنوب شرقی دریاچه ایسیک کول قرار دارد. تا پیش از دهه ۱۹۴۰ گمان می ‌رفت که کوه خان تنگری بلندترین کوه تیان شان است اما با اندازه ‌گیری ارتفاع جنگش چاقو سو در سال ۱۹۴۳ مشخص شد که این کوه بلندترین قله در رشته‌ کوه تیان شان و دومین قله مرتفع در اتحاد جماهیر شوروی است. با فروپاشی شوروی، این کوه امروزه بلند ترین نقطه در کشور قرقیزستان است.

 

جنگیش چوکوسو مرتفع ترین کوه در قرقیزستان است. این کوه شمالی ترین سنگ 7000 متری جهان را دارد، و زمین شناسان آن را شمالی ترین کوه 7000 متری می دانند. (چون کوه ها اغلب دارای کلاهک های یخی بر روی قله سنگی هستند، کوهنوردان خان تنگری را دومین قله مرتفع تیان شان می دانند.) یخچال اینیلچک (انیلچک) جنوبی و یخچال های آن کل سمت شمال قله جنگیش چوکوسو را اشغال می کنند. این یخچال، که در حال حاضر 62 کیلومتر طول دارد، چهارمین یخچال طولانی خارج از مناطق قطبی جهان است . 

تاریخچه صعود:

در سال ۱۹۵۵ تلاشی فاجعه‌ بار برای صعود به جنگش چاقو سو صورت گرفت که نتیجه‌اش کشته‌شدن ۱۱ نفر از اعضای گروه صعود کننده بر اثر کولاک شدید بود‌. اما نخستین صعود موفقیت‌ آمیز به جنگش چاقو سو که کوهی به‌ شدت یخچالی و غالباً پوشیده از ابر است در سال ۱۹۵۶ و توسط گروهی از کوهنوردان شوروی صورت گرفت. که  سرپرستی این تیم برعهدهٔ ویتالی آبالاکوف بود.

 

مسیر صعود:

از شهر زیبای آلماتی حرکت خود را به سمت کمپ کاراکارا آغاز خواهیم کرد، در مسیر زیبایی های کوه های تیان شان را مشاهده میکنم که در گزارش قله خان تنگری حسابی در مورد شگفتی های این مسیر صحبت کردیم. کمپ کاراکارا در ارتفاع ۲۲۰۰ متری واقع شده است. یک روز استراحت و لذت بردن از زیبای های منطقه و خوردن غذا های لذیذ در کنار همنوردان خوب همه چیز رو برای یک صعود دلپذیر آماده خواهد کرد.

 

در روز بعد از کاراکارا با پرواز به بیس کمپ پوبدا در ارتفاع ۴۲۰۰ متر خواهید رفت، بدون شک وقتی در بیس کمپ پوبدا هستید پرچم زیبای کشور عزیزمان ایران را در گوشه کنار ملاحظه خواهید کرد که به اهتزاز در آمده‌.

بیس کمپ پوبدا مشترک با بیس کمپ جنوبی قله خان تنگری است، و کوهنوردانی که می بایست از ضلع جنوبی خانتنگری صعود کنند باید در این بیس کمپ حضور یابند.

 

کمپ ۱:

بعد از حرکت از بیس کمپ به کمپ یک در ارتفاع ۴۶۰۰ متر که حدودا بین ۶ تا ۸ ساعت زمان لازم است با یک پیمایش خیلی خوب و شرایط منطقه که ظاهری خشن دارد و حفره های یخ و برف هیجان و چالش مسیر را دو چندان می کند. لازم به ذکر است که بدانید در مسیر چاله های پر آب وجود دارد که با شکلی کاملا یخ زده کوهنوردان را گول می زند.

در مسیر کمپ یک رودخانه های عظیمی هم وجود دارد که ناخودآگاه هم به زیبایی و هم به هیجان مان اضافه می کند.

 

کمپ ۲:

از مسیر کمپ یک به کمپ دو مسیر پرچالش میشود و تیم بایستی با توانایی بالا و روحیه قوی در منطقه حضور داشته باشد. برای رسیدن به کمپ ۲ قله پوبدا در ارتفاع ۵۳۰۰ متری می بایست از مسیر های خطرناکی گذر کرد، مسیری با شیب نود درجه و صعود دیواره های یخی که تلاشی ۷ الی ۹ ساعته دارد کار را دو چندان سخت می کند.

این آبشار یخی با ارتفاع ۳۸۰ متر یکی از قسمت های بسیار سخت و پر چالش قله پوبدا می باشد، که برای رد شدن از گذرگاه (دیکی ) می بایست کوهنوردان صبح خیلی زود قبل از تابش آفتاب و آب شدن یخ از این منطقه پرچالش عبور کنند. بعد از عبور از آبشار یخی دشتی با شیب ملایم در انتظار شماست که کمپ ۲ را نمایان می کند و بعد از تلاشی بی وقفه به ارتفاع ۵۳۰۰ متری به کمپ ۲ قله پوبدا می رسید.

(لازم می دونم در ادامه مطلب به این نکته یاد آور بشم که، افراد قوی برای بارگذاری اقلام از کمپ یک راهی کمپ دو می شوند و بعد از برپایی چادر و جایگذاری لوازم مجددا به کمپ یک باز خواهند گشت تا در روز بعد تیم اصلی را با صحت و سلامت به کمپ دو برسانند.)

کوهنوردان نسبت به وضعیت جسمانی خود یک الی دو روز استراحت کرده و بعد کمپ دو را برای رسیدن به کمپ ۳ در ارتفاع ۵۷۰۰ متری ترک خواهند کرد.

کمپ ۳:

در ارتفاع ۵۷۰۰ متر واقع شده است که با برف کوبی بین ۴ الی ۶ ساعت طول می کشد، افراد پس از رسیدن به کمپ ۳ باید استراحت خوبی داشته باشند چرا که برای رسیدن به کمپ چهار که بازم جز سختی های مسیر به حساب می آید باید کاملا تکنیکال باشید.

 

کمپ ۴:

افراد قوی می بایستی روز قبل از کمپ ۳ راهی کمپ ۴ در ارتفاع ۶۴۰۰ متر شوند و برای بارگذاری و برپایی چادر از مسیر پر چالشی گذر کنند، و همچنین می بایستی ثابت گذاری های مسیر را با دقت چک کنند و در صورتی خرابی، طناب ثابت گذاشته تا تیم در روز بعد با صحت و سلامت  عبور کند.

مسیر کمپ ۳ به ۴ قله پوبدا کاری تکنیکال می خواهد و درگیری های یخ و سنگ جذابیت صعود را بالا می برد‌. از کمپ ۴ به علت طولانی بودن مسیر تا کمپ پنجم امکان این وجود ندارد که بخواهیم مستقیم برای قله پوبدا عزیمت کنیم و می بایستی در بین راه که کمپ پنج نام دارد یک روز را استراحت کرده و بعد راهی قله شد.

کمپ ۵:

 ارتفاع ۶۹۶۰ متر. تیم برای رسیدن به کمپ ۵ مسیر طولانی با شیب تند و برف کوبی زیاد و گذر از دیواره سنگی همراه با یخ راه سپری کرده و حال نیاز دارد به استراحت خوب و ذخیره کردن انرژی برای روز بعد تا به خوبی بتواند قله پوبدا را صعود کند.

اما بدون شک وجود افراد قوی در تیم روحیه نفرات را بالا خواهد برد و انگیزه یک صعود عالی را برای کوهنوردان می تواند تداعی کند. چادر ها در ارتفاع ۷۰۰۰ متر برپا خواهند شد، شکوه و عظمت پوبدا از همینجا نمایان است چه صحنه با شکوه و زیبای دره های عمیق دیواره های یخ عظیم وای خدای من نمی توان توصیف کرد.....

کمپ ۵ در ارتفاع ۶۹۶۰ متر واقع در قله پوبدا غربی آماده پذیرای کوهنوردان زیادی است آن هم به علت فضای مناسب برای برپایی چادر و استراحت کافی‌.

 

روز قله:

از ارتفاع ۷۰۰۰ متری یک خط الراس منتهی به قله پوبدا که ۴ کیلومتر است مسافت باقیست، در این مسیر گذر از شیب های تند و هیجان نزدیک شدن به قله را افزایش می یابد. سنگی زیبا در ابتدا ارتفاع ۷۰۰۰ متر وجود دارد با نام سنگ محراب قله پوبدا که زیبایش ما را ناخودآگاه به یاد خاطرات قله سبلان (سلطان ساوالان ) می اندازد، و این شکوه و عظمت انرژی خوبی به کوهنوردان می دهد تا با شوق به دیدار قله پوبدا بروند.

شیب مسیر زیاد است و باید با دقتی بالا مسیر راه پیمایش کرد تا به تیغه منتهی به قله رسید، تیغه به علت حمایت و کارگاه زدن وقت و دقت زیادی می طلبد و بعد از عبور از تیغه ها می توان از نزدیک نقاب قله راه مشاهده کرد.

آری این قله است، قله زیبا جنگیش  چاقو سو معرف به پوبدا و این همه شکوه و عظمت از آن پروردگاریست بی همتا که با غرور بر روی آن پرچم زیبای کشورمان ایران را به اهتزاز درخواهیم آورد.

گرد آوردند: امیرحسین ره

باشگاه کوهنوردی آلابرز

کوهآموزش