logo
Alaberz
0990 432 10 14
بهترین مواد‌غذایی برای صعود‌های زمستانی
بهترین مواد‌غذایی برای صعود‌های زمستانی:

بهترین مواد‌غذایی برای صعود‌های زمستانی

1398/09/25

صعود در فصل زمستان معمولا نسبت به صعود در سه فصل دیگر به زمان بیشتری احتیاج دارد. غذای مناسب می‌تواند درصعود با کیفیت یا ناموفق شما، نقش داشته باشد. مواد‌غذایی مناسب را بسته بندی کنید،چه در شرایطی که صعود روی برف در پیش دارید و چه آبشار یخی را برای صعود انتخاب کرده‌اید، همراه خود ببرید.

همراه داشتن فلاسک یا ظرف آبی از جنسی که آب درون آن یخ نزند از مولفه‌های ضروری است.حسن همراه داشتن یک فلاسک با جنس مرغوب این است که می توانید بعد از چند ساعت صعود یک فنجان چای یا قهوه داغ نوش جان کنید، آب،چای کیسه‌ای،پودر شکلات و نسکافه همراه خود ببرید. بیاد داشته باشید حتی در طول برنامه‌های زمستانی هم نوشیدن آب در زمره امور مهم و حیاتی است.

همان طور که قبلا هم اشاره شد شب قبل از صعود شام مقوی با کربوهیدرات زیاد،همراه باغلات کامل،حبوبات و میوه نوش جان بفرمایید. در سرما و ارتفاع بالا معمولا اشتها کاهش می یابد.اما فراموش نکنید برای حفظ دمای بدن،تامین انرژی و تمرکز خود باید غذا بخورید. خوراکی های کوچک را درجیبتان بریزید تا مجبور نباشید هربار جایی برای توقف و خارج کردن آنها از کوله پشتی تان بیابید. باید خوراکی‌های راحت برای خوردن، بسته های آسان باز شو، مزه هایی که دوست دارید (کوه جای مناسبی برای آزمودن طعم های جدید نیست) و غذاهایی که حین راه رفتن قابل خوردن باشند انتخاب کنید، فراموش نکنید شما همواره در یک صعود زمستانی دستکش بدست دارید و گاها بخاطر اینکه هوا زود تاریک می شود فرصت و جای مناسب برای نشستن و غذا خوردن ندارید. همراه خود میان وعده های قندی ببرید، اشاره مستقیم ما به شکر نیست، هر خوراکی که پایه قندی دارد برای شما مطلوب است، مثلا میان وعده هایی که با عسل،شیره، سیروپ یا شربت شیرین شده اند یا حاوی کشمش، خرما، توت یا میوه های خشک شده شیرین هستند همگی جز میان‌وعده های قندی بحساب می‌آیند. همچنین منابع پروتئینی مواردی هستند که در صعودهای زمستانی به یاری شما می آیند، مثل انواع مغز دانه ها (گردو،پسته،بادام،فندق)،پنیر، کره بادام زمینی،سینه مرغ پخته،....طیف وسیعی از خوراکی های پرانرژی هم برای فصول سرد پیشنهاد می شود مثل بارهای شکلاتی یا شکلات های ورزشی. راه دیگر این است که خودتان لقمه تهیه کنید. در مجموع توصیه‌های ما در قالب این گروه ها جای میگیرند:

توجه داشته باشید در برنامه هایی که در سرمای هوا برگزار می شوند غالبا با مشکل یخ زدگی یا سفتی بیش از حد برخی مواد غذایی مواجه ایم،و اغلبنمی توانیم همه مواد مهم را به این خاطر حذف کنیم، برای بروز مشکلات کمتر برای تناول این مواد، آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید در بسته بندی مناسب درون پلاستیک قرار دهید تا کمترین تبادل دمایی را داشته باشد، کمی قبل از میل کردن آن را در جیب خود قرار دهید یا زمانی که جایی آتش یا شعله ای برای جوش آوردن آب روشن کردید با حرارت کمی آن را نرم کنید.

مترجم: نفیسه سادات گلستانه‌فر-کارشناس ارشد تغذیه ورزشی

منابع:

https://bit.ly/2szPNSI

https://bit.ly/2qUUl5N

https://bit.ly/2RVSNDR

https://bit.ly/2LZ2zkB

تغذیهآموزش