logo
Alaberz
0990 432 10 14
علایم،راه‌های بهبودی و پیشگیری از افت قند خون در کوهنوردی
علایم،راه‌های بهبودی و پیشگیری از افت قند خون در کوهنوردی:

علایم،راه‌های بهبودی و پیشگیری از افت قند خون در کوهنوردی

1398/10/17

یکی از اتفاقاتی که در برنامه‌های کوهنوردی با آن مواجه می‌شویم افت قند خون خود ما یا یکی از هم‌نوردان ماست.گاهی علت افت قند خون مشخص است؛ترشح یا تزریق بیش ازحد انسولین،خیلی کم غذا خوردن،غذا نخوردن طولانی‌مدت، عدم مصرف میان وعده بعد از ترزیق انسولین در دیابتی ها، فعالیت فیزیکی بیش از حد، بیماری، یاداروها. اما گاهی این اتفاق بدون دلیل مشخصی می‌افتد. افت قند خون یعنی میزان قند خون زیر 70 میلی گرم دردسی لیتر باشد.

اولین راهکاری که به شما کمک می‌کند افت‌قند‌خون را تشخیص دهید،آشنایی با علائم جسمی آن است.بعضا علایم افت‌قند‌خون در افراد متفاوت است اما طیفی از علایم،که توسط انجمن دیابت امریکا تایید شده،معمولا بین افراد مشترک است،علایم در سه مرحله، افت قند خون خفیف، متوسط و شدید بروز پیدا می کنند، بدنبال این علایم باشید:

*مرحله اول:

*مرحله دوم:

*مرحله سوم:

دومین واکنش ما پس از تشخیص علایم کمک به برطرف کردن آنهاست.پس در اسرع وقت قند خون را بالا ببرید. در مرحله اول 15 گرم ماده قندی (3 تا 4 حبه قند یا دو قاشق ژله/ نصف فنجان آبمیوه/ 1 قاشق عسل/ 1 قاشق شکر/یک تکه میوه (موز،سیب،پرتقال)) به فرد بدهید،بعد از 15 دقیقه اگر علایم بهتر نشد یا وارد فاز دوم شد، مجددا هم به وی ماده قندی بدهید.معمولا در 15 دقیقه بعدی با خوردن کمی غذا بهتر خواهد شد.

در گام آخر بعد از برنامه فرد باید به پزشک مراجعه کندو با پایش قند خون از بروز این رخداد در صعودهای بعدی پیشگیری بعمل آورد.

چگونه مانع افت قند خون در کوهنوردی شویم:

برای پیشگیری از افت قندخون در روز برنامه حتما قبل از شروع برنامه صبحانه بخورید، حتی اگر برای صبحانه خوردن ساعت 3 صبح از خواب بیدار می شوید. و در وعده صبحانه نان، کورن فلکس، انواع توت، مغز دانه،اوت‌میل، میل کنید، قندهای پیچیده دیرتر معده شما را ترک می کنند و تازمان خوردن صبحانه یا میان وعده (حدود 9 صبح) در روز برنامه قند خون شما رو تامین می کنند. توجه کنید نوشیدن آبمیوه بخصوص آبمیوه صنعتی و خوردن مقدار زیادی قند و شکر می تواند با تحریک ترشح انسولین، افت قند خون را در پی داشته باشد.ضمنا فراموش نکنید شب قبل از برنامه بدون خوردن شام نخوابید.

مترجم: نفیسه سادات گلستانه‌فر-کارشناس ارشد تغذیه ورزشی

منابع:

https://k-p.li/35s99XJ

https://bit.ly/2tz0tSg

https://wb.md/2N303ut

https://bit.ly/35tXo3f

 

تغذیهآموزش