logo
Alaberz
0990 432 10 14
قلعه ماران
قله جنگلی:

قلعه ماران

1398/02/21

قله قلعه ماران

قلعه ماران قله‌ای به ارتفاع 2430 متر است و مساحت سطح بالای قله 3 کیلومتر مربع است. این قله در جنوب غربی شهر رامیان در استان گلستان قرار دارد. قله قلعه ماران منطقه‌ای باستانی است که قدمت آن به زمان اشکانیان و سپس تیموریان می‌رسد. قله به نام‌های قلعه ماران، قلعه میران و دژتاکی معروف است و افراد محلی به آن قلعه موران هم می‌گویند.

جاذبه‌های دیدنی قلعه ماران

قله قلعه ماران یکی از زیباترین قله‌های جنگلی ایران است از پایین قله صخره‌ها و پیکره باشکوه قله در کنار درختان جنگل منظره رویایی را رقم می‌زند و زمانی که بر فراز قله می‌ایستید با دریایی از ابر مواجه می‌شوید که زیبایی آن شما را مدهوش خواهد کرد.

رامیان به شهر آبشارها و چشمه‌ها معروف است و در اطراف قله آبشارها و چشمه‌های زیبایی وجود دارد که معروف ترین آن‌ها چشمه گل رامیان و آبشار پشمکی است که عمیق ترین چشمه آب سرد در جهان است و به خاطر آب بسیار خوش رنگ فیروزه‌ایش معروف است. از دیگر آبشارها و چشمه‌های آن منطقه می‌توان به آبشار شیرآباد که در شمال قله قلعه ماران و آبشار سرسو و غار چفت در جنوب رامیان اشاره کرد.

 پوشش جانوری

در جنگل‌های اولنگ جانوارن زیادی می‌زیند که از این میان می‌توان به خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش، کل و بز، شوکا و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول اشاره کرد.

 پوشش گیاهی

پوشش گیاهی منطقه به دو بخش مرتعی و جنگلی تقسیم می‌شود. در بخش پوشش مرتعی که در دامنه ‌جنوبی منطقه اولنگ گسترش یافته است، اغلب گونه‌ها شامل، گراس‌های چند ساله از جمله استیپا، فستوکا، برموس و اگروپایرون به‌همراه درمنه، چوبک، کلاه میرحسن وسالویا و... قابل مشاهده است اما در بخش شمالی منطقه اولنگ که شامل جنگل‌های خزری است و از مهم‌ترین گونه‌های جنگلی منطقه می‌توان در دو بخش درختان و درختچه‌ها به مواردی چون بلوط، ممرز، افرا، شیردار، ولیک، ازگیل، کرکو و... اشاره کرد.

 مسیرهای صعود به قله قلعه ماران

1- کوتاه ترین مسیر صعود به قله از روستای پاقلعه می‌باشد امکان شب مانی در خانه‌های  روستای پاقلعه در فصول گرم سال نیز وجود دارد. مسیر کوتاه ولی با شیب زیاد است که در مسیر دست به سنگ‌هایی وجود دارد. مسیر صعود زمستانه هم از همین مسیر است ولی در نزدیکی قله از سر دوراهی جدا می‌شود. این مسیر برای زمان‌هایی که بارش باران وجود دارد توصیه نمی‌شود زیرا مسیر بسیار لغزنده و خطرناک می‌شود.

2- صعود از روستای خاک پیرزن که مسیری طولانی و بسیار زیبا است. این مسیر پاکوب مشخصی ندارد و به دلیل مه گیر بودن و شیب زیاد در بعضی قسمت‌ها باید با احتیاط عبور کرد به همین علت توصیه می‌شود برای صعود از این مسیر از GPS یا راهنمای محلی کمک گرفته شود. روستای خاک پیرزن مردمی بسیار خون گرم و مهربان و مهمان نواز دارد که اگر در فصل تابستان به آنجا بروید امکان تهیه محصولات محلی از جمله لبنیات نیز وجود دارد.

3-یکی دیگر از راه‌های رسیدن به قله صعود دیواره قلعه ماران است که در جنوب شرقی روستای پاقلعه واقع شده است. مسیر رسیدن به پای دیواره به طور کامل از داخل جنگل می‌باشد و مسیر پاکوب مشخصی ندارد و بهتر است از  راهنمای محلی استفاده شود. تا به حال یک مسیر بر روی دیواره قلعه ماران زده شده است که رهایی نام دارد. طول مسیر رهایی 215 متر می‌باشد و هشت کارگاه دارد که شش کارگاه اول زنجیر و کارگاه هفتم فقط رول کوبیده شده است و کارگاه هشتم که آخرین کارگاه است یک درخت تنومند است که لازم است با رسیدن به آنجا خودتان یک کارگاه طبیعی با تسمه و یا طناب ایجاد کنید. درجه سختی مسیر رهایی a10/5 ذکر شده است. امکان شب مانی در پای دیواره وجود دارد و از آنجایی که حدود سه ساعت کوهپیمایی برای رسیدن به پای دیواره لازم است توصیه می‌شود که شب را در پای دیواره بگذرانید و صبح روز بعد با انرژی صعود خود را شروع کنید. اگر هم قصد شب مانی روی قله و استفاده از مناظر بکر و زیبای قله قلعه ماران را دارید نیاز به حمل کردن آب تا بالای قله را ندارید زیرا در بالای قله چشمه آب گوارایی وجود دارد و آن را به محل مناسبی برای برقراری کمپ تبدیل می‌کند.

 

 


گردآورنده
محمدامین بختیاریان

کوه