logo
Alaberz
0990 432 10 14
آلپامایو (Alpamayo) یا شویطوراجو (Shuyturaju)
معرفی کوه آلپامایو:

آلپامایو (Alpamayo) یا شویطوراجو (Shuyturaju)

1397/03/29

آلپامایو را می­توان یکی از کوه­ های برجسته منطقه کوردیلرا بلانکا (Cordilera Blanca) در منطقه آند پرو دانست. رود آلپامایو از بخش شمالی از کوهستان سرچشمه می­گیرد.

 

در سال 1966 در مجله کوهنوردی آلمان عکسی از قله آلپامایو، که توسط کوهنوردی آمریکایی به نام لیگ اورتنبورگر (Leigh Ortenburger) منتشر شد که در طی آن مقاله آلپامایو زیباترین کوه دنیا معرفی شده بود.

معمول­ترین راه صعود به این قله از روستای کاراز (Caraz) در بخش شمالی کوردیلیرا بلانکا انجام می­گیرد. تیمی متشکل از کوهنوردان فرانسوی- بلژیکی شامل جرج و کلود کوگان (George and Claude Kogan) ادعا می­کنند که برای اولین بار در سال 1951 توانسته ­اند به قله این کوه زیبا دست یابند. با مطاعه و بررسی کتاب جرج کوگان با نام "صعود به آلپامایو" مشخص شد که آنها در آن سال نتوانسته­ اند به قله اصلی دست یابند، بنابراین هوسر (G. Hauser)، نائوس (F.Knauss)، هوهن (B.Huhn) و ویدمن (H.Wiedmann) توانستند اولین صعود موفق را از طریق یال شمالی در سال 1957 به انجام رسانند.

معمول­ترین مسیر صعود، که به عنوان مسیر فراری شناخته می­شود، در بخش جنوب غربی قله قرار گرفته است. این مسیر در سال 1975 توسط گروهی ایتالیایی به سرپرستی کاسیمورو فراری انجام گرفت. این برنامه از جمله صعودهای دشوار به حساب می­آمد که باید از کرامپون و تبر یخ استفاده می­شد.

همچنین غیر از این 6 مسیر دیگر نیز بر این کوه گشوده شد که دومین مسیر معروف را می­توان مسیر واسک-فرانسه (Vasque-French) اشاره کرد.

معرفی

آلپامایو را می­توان زیباترین جلوه یخی و برفی در منطقه آند دانست. این قله در مکانی بسیار دور افتاده­تر از کوه­های دیگر منطقه بلانکا قرار گرفته است و برای رسیدن به کمپ اصلی آن نیاز به 2 تا 3 روز پیاده روی وجود دارد. در اولین نقشه­های به دست آمده از منطقه کوردیلرا بلانکا اصلا نشان داده نشده است! این قله برای اولین بار توسط اکسپدیشن آلمانی در سال 1957 از طریق یال شمالی صعود شد.

امروزه آلپامایو کاملا شناخته شده است و به عنوان یکی از زیباترین قلل جهان نیز شناخته شده است. سختی مسیر این قله نیست که کوهنوردان را به این منطقه می­ کشاند بلکه مناظر زیبای برفی آن در کنار امکانات و تجهیزات خوب منطقه کوردیلرا بلانکا برای کوه­های بالای 6000 متر جاذب کوهنوردان به شمار می­رود.

متاسفانه، این مسئله سبب شلوغی بسیار زیاد این منطقه است. در صورتی که تنها باشید صعود این قله 5 ساعت طول می­کشد اما به دلیل شلوغی و ترافیک افراد ممکن است این زمان تا 15 ساعت نیز افزایش یابد.

راه­ های دسترسی و صعود

از شهر هواراز (Huaraz) اتوبوسی به مقصد کاراز (Caraz) (حدود 2 ساعت) بگیرید، سپس به مقصد کاشاپاما (Cashapampa) (حدود 2 ساعت دیگر) بروید، جایی که به مسیر ترکینگ معروف سانتا کروز می­رسید. از اینجا می توانید با در خدمت گرفتن الاغ  (5 دلار به ازاء هر روز) یا اسب  (10 دلار به ازاء هر روز) ادامه مسیر بدهید.

در اینجا باید زمان حرکت آخرین اتوبوس به مقصد کاراز را بررسی کنید، معمولا زمان حرکت آخرین آنها 2 یا 3 بعد از ظهر می­باشد. به این ترتیب می­توانید از یک شب اقامت اضافی در کاشاپاما بگریزید.

از کاشاپاما به سمت کمپ اصلی آلپامایو دو راه وجود دارد:

  1. مسیر استاندارد که از دره سانتاکروز به سمت کمپ اصلی لاگونا آرهویکوچا (4300 متر) حرکت می­کند. اسب­ها معمولا این مسیر را در 1.5 روز طی می­کنند اما هنگام پایین آمدن به راحتی 1 روزه امکان بازگشت وجود دارد.
  2. مسیر قدیمی که با استفاده از دره آلپامایو (هوالکایان، لاگونا کولیکوچا Hualcayan, Laguna Cullicocha) که حدود 2.5 تا سه روز زمان برای پیمایش نیاز دارد تا به کمپ اصلی لاگونا جانکاکوریش به ارتفاع 4500 متر برسد. این مسیر معمولا مورد استفاده قرار نمی ­گیرد. برای رسیدن به دره آلپامایو شما باید از گذرگاهی 4800 متری عبور کنید که می­تواند به دلیل ارتفاع بالا منجر به وقوع بیماری ارتفاع شود. البته مسیر قدیمی یکی از مناظر بسیار خاص قله آلپامایو را به شما عرضه خواهد کرد. بعضی از افراد به طور ترکیبی صعود از دره آلپامایو و بازگشت از مسیر سانتاکروز را به عنوان مسیر معمول خود انتخاب می­کنند، اما به این معنی است که شما باید تمام ابزار و تجهیزات خود را به آلپامایو-کویتاراجو-کول حمل کنید.

در داخل دره شما هر جایی که بخواهید می­توانید کمپ خود را برقرار سازید.

از کمپ اصلی شما ارتفاع خود را به سمت کول (col) به ارتفاع 5400 متر صعود می­کنید که بین آلپامایو و کویتاراجو قرار گرفته است و روزی بسیار طولانی برای صعود کنندگان به حساب می­ آید. این مسیر معادل با صعود به کمپ اصلی کویتاراجو (Quitaraju) است. در هنگام پایین رفتن از مسیر سانتاکروز بسیاری از تیم­ ها شب­ مانی و کمپینگ بر روی مورن­ها در ارتفاع 5000 متر را انتخاب می ک­نند که نیاز فضایی مناسب برای چندین چادر در اینجا وجود دارد (در این نقطه در صورت وجود آفتاب آب قابل استفاده یافت می­شود)

 

مسیرهای صعود

آلپامایو را نباید دست کم گرفت. فقط 50 درصد از افرادی که به کمپ اصلی می­رسند می­توانند قله را صعود کنند.

مسیر فراری: AD+، 10 متر 70 درجه، 8 طول 45 درجه و 1 طول 55 درجه که بین 5 تا 7 ساعت صعود این بخش به زمان نیاز دارد.

مسیر فرانسوی­ ها D+ شامل 10 طول 50 تا 65 درجه است که بین 6 تا 8 ساعت زمان نیاز دارد (مسیر پر شیب برفی است که در بخش­ هایی یخ زده است)

یال شمالی از مسیر D است. این مسیر اولین مسیری است که صعود شده است. امروزه به دلیل ریسک بالای مسیر کمتر مورد توجه قرار می­گیرد. این مسیر را لاگونا جانکارورییش با انجام تراورس از کول قابل دسترسی است.

فرود: مسیر فرود شامل انجام 10 فرود می­ باشد که در فصول صعود طناب ثابت و حلقه ­ها و میانی­ های ثابت کار گذاشته شده است که صعود کنندگان می­توانند از آنها بهره گیرند.

مسیر استاندارد صعود

رفتن به سمت این قله از شهر کاشاپاما (3700 متر) و با ادامه مسیر سانتا کروز به کمپ اصلی دست می ­یابید.

 

شرایط کوهستان

آلپامایو در بخش شمال شرقی کوردیلرا بلانکا قرار گرفته است. به این معنی که ابرها به طور معمول از آمازوناس باسین بالا می­ آیند. در طول فصل صعود و مناسب قله 1 یا 2 روز در هفته انتظار هوای نامناسب و خارج از ایده­ آل را باید داشت.

کمپ کول در مکانی برفی و بادگیر بنا شده است. در این کمپ باید برای شرایط هوایی نامناسب آماده باشید. در حالت کلی، صعود آلپامایو صعودی ایمن به حساب می ­آید هر چند در سال 2003 به علت وقوع بهمنی یخی که منجر به کشته شدن 8 نفر شد در جبهه جنوب شرقی شد. در واقع در این حادثه پیشانی یخی بسیار بزرگی که در زیر یال منتهی به قله قرار داشت فرو ریخت.

 

زمان مناسب برای صعود

از ماه می تا سمپتامبر را می­توان فصل صعود مناسب برای آلپامایو به حساب آورد. البته خیلی از صعود کنندگان جولای را بهترین ماه برای صعود از لحاظ شرایط هوایی پایدار و پوشش برف مناسب می­شمارند. علی رغم اینکه ماه جولای در این منطقه زمستان به حساب می­ آید، اما به دلیل قرابت این منطقه با خط استوا هوای معتدل این منطقه منجر به این مسئله می­­شود که رطوبت کمتر و امکان صعود است.

 

 

http://www.namasha.com/v/pi2DnGqj

کوه