logo
Alaberz
0990 432 10 14

غار بورنیک (از روستای هرانده)

1 روزه در 26 شهریور 1401 هزینه سفر به زودی اعلام می‌گردد. موجود

غار بورنیک در دامنه رشته کوه‌های البرز در نزدیکی روستای هرانده فیروزکوه قرار گرفته است. این غار باستانی که زمانی یکی از سکونت گاه‌های انسان‌های غارنشین بوده است، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. روستای هرانده در ۱۵ کیلومتری جنوب‌ غرب فیروزکوه جای گرفته و دهکده‌ای است سرسبز و بکر که در دره‌ای به همین نام واقع شده و رودخانه‌ی پر آب نمرود از آن می‌گذرد. این منطقه با نهرها و رودهای پر آب، با درختان بلند تبریزی و کوچه باغ‌های باصفا و چشم‌اندازهای دیدنی از دشت و کوه‌های اطرف، دارای جاذبه‌های طبیعت‌گردی و گردشگری بسیاری است و با توجه به فاصله‌ی کمی که با تهران دارد یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای گردشگران و طبیعت گردان به شمار می‌رود. همچنین بورنیک طولانی ترین غار استان تهران و چهارمین غار طولانی ایران است. عمق این غار را از همان ابتدا می‌توان حس کرد، چرا که برای ورود به آن باید از ۱۴۸ پله‌ی تعبیه شده در دهانه و وردی آن پایین بروید تا سفری به اعماق زمین را تجربه کنید. چهارمین غار طولانی ایران بیشتر از ۳ کیلومتر درازا دارد.

حرکت

محل حرکت: متعاقبا اعلام خواهد شد.
زمان حرکت: شنبه 1401/06/26 - ساعت 06:00 صبح
وسیله نقلیه اصلی: ندارد
وسیله نقلیه محلی: ندارد
استان‌ مورد بازدید: تهران (غارپیمایی ساده بدون نیاز به تجهیزات فنی)

اقامت و پذیرایی

روز صبحانه ناهار شام
مکان توسط مکان توسط مکان توسط
1 کوهستان آلابرز کوهستان همنورد - -
سهم آلابرز کلا 1 وعده غذا شامل: 1 وعده صبحانه
سهم مسافر کلا 1 وعده غذا شامل: 1 وعده ناهار

برنامه سفر

1ساعت شش صبح از میدان ولیعصر به سمت فیروزکوه و هرانده حرکت می‌کنیم. بعد از حدود سه ساعت به روستای هرانده می‌رسیم و پس پیمایش اندکی در سایه درختان می‌نشینیم و صبحانه را مهمان آلابرز هستید. در این بین جلسه معارفه برگزار می‌شود و سرپرست توضیحاتی پیرامون ارائه می‌دهد. پس از آن پیمایش خود را به سمت دهانه غار ادامه می‌دهیم. در ورودی غار کلاه‌های ایمنی و چراغ پیشانی‌ها را بر سر می‌گذاریم. بازدید از غار تقریبا چهار ساعت به طول می‌انجامد. بعد از خروج از غار، نهار را کنار ورودی غار میل می‌کنیم و به سمت روستای هرانده و سپس به سمت تهران بازمی‌گردیم.

لوازم ضروری

کفش بکپکینگ
جوراب کوهنوردی
شلوار ترکینگ
شلوار گورتکس
ژاکت پلار
کاپشن گورتکس
بادگیر(بارانی)
دستکش بیس
دستکش پلار
روکش دستکش
دستمال سر
کلاه آفتابی
عینک آفتابی
کوله پشتی یک روزه (20-30 لیتر)
دو لیتر آب
غذا
تنقلات
باتوم
هدلامپ و باتری اضافه
کارت شناسایی
کارت بیمه ورزشی
پول نقد
طنابچه انفرادی
هلمت
کارابین پیچ
کیف کمک‌های اولیه
کیت بقا

لوازم پیشنهادی

کرم ضد آفتاب
چرب کننده لب
دستمال کاغذی و مرطوب
زیرانداز کوچک
فندک یا آتشزنه
قاشق، چنگال و چاقو
لیوان
قمقمه
فلاسک
پاور بانک
دوربین عکاسی
لباس اضافی

توضیحات مهم

وجه تسمیه غار

 نام غار از دو کلمه بور و نیک تشکیل شده است. بور تغییر یافته کلمه بار جهت سهولت تلفظ در اضافه شدن به کلمه نیک است. بار به معنای ساحل، کنار و جای امن است. بورنیک یا بار نیک یعنی محل امن  و خوب که اسم پرمعنایی برای غار به علت موقعیت خاص قرارگیری آن است. این غار محل امنی برای زندگی و پناه گرفتن بوده است. دهانه غار از دید نهان و به رودخانه نزدیک است. به همین خاطر غار محل امنی برای سکونت در مواقع خطر و زندگی در دوره غار نشینی بوده است.

 توضیحاتی در مورد غار

غار بورنیک، غاری است با تالارهای متعدد و بزرگ و راه‌های فرعی زیاد، که هر یک زیبایی های خود را دارند.این غار از  از 3 تالار عظیم تاقدیسی تشکیل شده که در سقف هر کدام، شکاف (گسل) اولیه غار بخوبی نمایان است. تالار نخست یا تالار بیرونی محوطه بزرگی است و با سنگچین کردن کف شیب دار آن را به صورت پله درست کرده‌اند. این تالار سکونتگاه اصلی غار بوده و وجود آثاری مانند سفال‌های شکسته از دوره‌های تاریخی مختلف در آن، نشان دهنده آن است که از مراکز اصلی زیست انسان‌های غارنشین بوده است. در گوشه راست تالار دیوار دروازه دار سنگچین شده ای جلو یک دهلیز ساخته شده و احتمالا محل نگهداری احشام بوده است. در گوشه چپ تالار، دهانه ای به عرض ۸ متر و بلندی ۱۰ متر ورودی تالار دوم یا تالار اصلی غار است.

 تالار دوم یا تالار اصلی غار با شیب تندی به سمت پایین می‌رود. این تالار در انتها دارای یک دالان نسبتا طولانی  می‌باشد و به سوی تالار سوم است. در ابتدا و سمت چپ تالار نیز راهرویی رابط این تالار و تالار سوم غار است. در انتهای تالار یک چاه به عمق ۵ متر و یک دهلیز به طول ۶ متر وجود دارد. دیواره های دالان یاد شده از چکنده های گل کلمی و نخودی سفید و صورتی رنگ پوشیده شده است. دالان دیگری که ابتدای تالارهای دوم و سوم غار را به هم متصل می‌کند ۱۰ متر پهنا و ۴ متر بلندی دارد.

  تالار سوم غار از ابتدا تا انتها شیب تند سنگلاخی و لغزنده‌ای دارد. عمق بعضی پرتگاه ها ۲۰ متر است و انتهای آن دهلیزی دارد که پس از 8 متر به تالاری پر از پرتگاه ختم می‌شود. و این بخش غار از سنگ‌های ستونی و چکنده‌های (استلاکتیت) مخروطی و کف آن از چکیده‌ها (استلاگمیت) پوشیده شده است. عمیق ترین سطح غار در تالار سوم و مقابل دهلیز رابط پایینی بین دو تالار، حدود ۶۰ متر پایین تر از سطح دهانه غار واقع است.

 پوشش گیاهی

درآمد بیشتر مردم روستای هرانده از طریق فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری و کارگری تامین می‌شود. گروهی نیز در امور خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند. اصلی‌ترین محصول زراعی این روستا سیب زمینی است. سیب، گلاب و زردآلو از محصولات باغی روستاست.

پوشش جانوری

داخل غار خفاش‌ها لانه گزیده‌اند.

شرایط و مقررات

قبل از ثبت‌نام در برنامه مقررات و منشور آلابرز را مطالعه بفرمایید.

سایر خدمات

  • لیدر مسلط به منطقه و مربی رسمی غارپیمایی
  • بیمه مسئولیت مدنی
  • آموزش‌های مربوط به غارپیمایی

سوالات متداول غار بورنیک

جهت مشاهده سوالات متداول همسفران و پاسخ‌های مربوط به تور غار بورنیک اینجا را کلیک نمایید.

فرم ثبت نام یا رزرو تور غار بورنیک

قابل پرداخت توسط تمامی کارت‌های عضو شبکه شتاب
نوع ثبت نام تعداد نفرات نام نام خانوادگی موبایل ایمیل
مبلغ هر نفر: هزینه سفر به زودی اعلام می‌گردد.  تومان
کل مبلغ قابل پرداخت:  تومان