logo
Alaberz
0990 432 10 14
دیواره شروین
گزارش برنامه:

دیواره شروین

1397/06/12

در تاریخ 26 مرداد 97، تیم آلابرز با 8 نفر برای صعود به جان‌پناه شروین در قالب یک تیم و صعود به دیواره شروین از مسیر باشگاه تهران در قالب تیمی دیگر عازم مناطق کوهستانی شمال تهران شد. دیواره و جان‌پناهی که نام خود را از سنگنورد جان‌باخته با نام شروین جزایری گرفته است. درختان میوه از قبیل: گردو، گیلاس، آلبالو، ازگیل وحشی، بادام کوهی، سیب وحشی، زالزالک، انواع آلو، درختچه‌های زرشک وحشی و تمشک، درختان دارویی چون: والک، سیرک یا تره کوهی، آویشن، ریواس، مرزه کوهی، کنگر، چایی کوهی، قارچ وحشی و در ارتفاع نسترن و گزنه در این منطقه قابل مشاهده است. در ادامه به مشروح گزارش این دو سفر خواهیم پرداخت.

روز شمار برنامه:

تیم راس ساعت ۴:۳۰ از میدان سربند (مجسمه) حرکت را آغاز کرد و بعد از حدود یک ساعت کوهپیمایی سبک به کافه غلام رسید. پس از صرف صبحانه و بعد از روشن شدن هوا تیم حرکت خود به سمت منطقه بند یخچال و سپس دیواره شروین ادامه داد. ساعت ۸ صبح تیم به محل صعود رسید و بعد از آماده‌سازی تجهیزات فنی و مشخص شدن کرده‌ها: به یک کرده دو نفره و دو کرده سه نفره تقسیم شد. مسیر باشگاه تهران برای این تلاش تیم آلابرز انتخاب شده بود تا علاوه بر آموزش اصول اولیه دیواره‌نوردی و صعود کرده‌ای از چالش این ورزش نیز لذت ببرند.

بعد از صعود طول چهارم که توسط ۶ نفر از اعضاء صورت گرفت به علت کمبود زمان تیم سرپرست تیم تصمیم آماده شدن افراد به فرود گرفت که در حدود ۲ ساعت به طول انجامید. بعد از جمع کردن لوازم فنی و کمی استراحت تیم از همان مسیر بند یخچال بازگشت به سمت تهران را در پیش گرفت و حدود ساعت ۶ بعد از ظهر با رسیدن به مجسمه کوهنوردی پایان برنامه اعلام شد.

 

موقعیت گیتایی (جغرافیایی):

سال ۱۳۵۱ شروین جزایری در حین کار روی دیواره دچار حادثه شد و جان باخت، بعد از این حادثه همنوردان این کوهنورد که عضو گروه کوهنوردی کاوه بودند اقدام به ساخت جان‌پناه شروین می‌کنند. اینگونه نام این کوهنورد بر دیواره بند یخچال ماند.

 

بهترین فصل صعود:

بهار تا پاییز را می‌توان فصول مناسب برای فعالیت در این منطقه اعلام کرد اما در تابستان‌ها گرمای زیاد بر روی دیواره می‌تواند مشکل‌ساز باشد که سنگنوردان باید به این موضوع توجه کافی را داشته باشند.

 

پتانسیل سایر ورزش‌های کوهستانی:

دوچرخه کوهستان، اسکی کوهستان، ورزشهای هوایی

 

فهرست تجهیزات:

هارنس، کفش سنگ کارابین، تسمه خودحمایت، طناب، ابزار حمایت و  فرود، پله رکاب، کوئیک درا، دستکش کار با طناب، کیسه پودر

 

اطلاعات بیشتر

تعداد چشمه‌های موجود در مسیر: یک چشمه وضعیت آب و هوا: آفتابی و گرم
مختصات قله: N35.8550  E51.4295 خطرات: امکان ریزش سنگ در روی مسیر وجود دارد.

راهنما: آقای حامد رستگار

ایمیل: hamedrst@gmail.com

پشتیبانی تلفن همراه: روی دیواره تقریبا آنتن ندارد.

محل‌های مناسب برای شب مانی: در کافه‌های منطقه امکان شب مانی وجود دارد، همچنین جان‌پناه شروین، پناهگاه شیرپلا نیز می‌تواند مامن مناسبی به حساب آید. محل‌های زیادی نیز برای برقراری چادر وجود دارد.

گزارش برنامه