logo
Alaberz
0990 432 10 14
تام فراست (Tom Frost)
Tom Frost:

تام فراست (Tom Frost)

1397/06/05

تام فراست صخره نورد آمریکایی است که اولین صعود دیواره یوسیمیتی را انجام داده است.

تام فراست صخره نوردی امریکایی بود(۲۰۱۸-۱۹۳۷) که با اولین صعود به دیواره ی یوسیمیتی شناخته شد. علاوه بر صخره نوردی وی عکاس و سازنده ی تجهیزات صخره نوردی هم بود.

فراست با مدرک تحصیلی مهندسی از دانشگاه استنفورد در سال ۱۹۵۸ فارق التحصیل شد و در زمان دانشجویی عضوی از آلپاین کلاپ استنفورد بود.

فراست در سال ۱۹۵۸ اولین صعود خود را به دیواره ی یوسیمیتی انجام داد. سپس در سال ۱۹۶۰ او دومین صعود (the Nose) بر روی دیواره (El Capitan) در یوسیمیتی را انجام داد. اولین صعود توسط وارن هاردینگ(Warren Harding) سال ۱۹۵۸ صورت گرفته بود. او این صعود را به همراه رویال رابینز چاک پرات و جو فیتشن انجام داد.(Royal Robbins, Chuck Pratt , Joe Fitschen)

 

در سال ۱۹۶۱ فورست و چوینارد به گراند توتنت رفتند و اولین صعود جبهه شمالشرقی قله ناامیدی(Disappointment Peak) را انجام دادند

درجه سختی این مسیر در دستگاه یوسیمیتی به ترتیب IV, 5.9, A3بود.

در ۱۲ سپتامبر سال ۱۹۶۱ فراست به همراه رابینز اولین صعود دیواره سلاتی را در ال کاپیتان انجام دادند. این دیواره به نام جان سلاتی(John Salathé) کوهنود پیشگام در یوسیمیتی نامگذاری شده است.

این دو نفر دو روز برای بازگشایی ۲۰۰ متر از ابتدای مسیر زمان گذاشتند سپس به پایین برگشتند و با چاک پرات ملاقات کردند سپس با او چند روز دیگر تلاش کردند که منجر به بازگشایی تقریبا ۱۰۰۰ فوتی مسیر شد و دوباره به پایین برگشتند ۱۹ سپتامبر آنها صعود را از سر گرفتند و پس از چند روز صعود عمودی سخت آنها به کلاهکی تقریبا ۵ متری رسیدند

فراست با استفاده از میخ توانست این بخش کلیدی صعود را انجام دهد و در روز ۲۴ سپتامبر این سه نفر به قله رسیدند

این مسیر شامل ۳۶ طول هست و صعود کامل آن از آنها حدود ۱۱ روز زمان گرفت درجه این مسیر به ترتیب VI, 5.10, A3بود

وی در سن ۸۱ سالگی بر اثر نوعی اختلال روانی مانند ALS جان باخت.

 

 

 



 

کوهنورد