logo
Alaberz
0990 432 10 14
هدلامپ
هدلامپ:

هدلامپ

1397/05/23

یکی از وسایلی که همواره باید همراه شما باشد حتی وقتی که میخواهید برای صرف یک صبحانه به دامنه کوه بروید. این مطلب در باره ی هدلامپ است.

در حین طبیعت گردی و کوهنوردی، تجهیزات روشنائی بخش مهمی از نیاز شما به نور را بخصوص در زمان تاریکی هوا، در محل کمپ و چادر، تامین می کنند.

هدلامپ یا هدلایت؛

از لوازم انفرادی با اهمیت در طبیعت است که انواع مختلف آن بر اساس نیاز با توجه به ویژگی هایی از قبیل مقدار نوردهی، ساعات نوردهی، نوع باتری و ... انتخاب می شوند. همیشه هدلامپ به همراه باتری اضافه جز جدایی ناپذیر برنامه های کوهنوردی و طبیعت گردی است.

الف - اجزای چراغ پیشانی:

کلید های چراغ پیشانی:

همه چراغ ها باید دارای کلید های محکمی باشند تا بر اثر فشار درون کوله روشن نشوند، کلید هایی که در فرو رفتگی قرار دارند و یا چراغ هایی که با چرخواندن بدنه روشن می شوند مناسب هستند.اگر امکان روشن شدن چراغ بر اثر فشار دادن کوله پشتی وجود دارد می توانید کلید های آن را با چسب محکم کنید یا درون یک قاب یا کیف با بدنه سخت قرار دهید.

تنظیم فوکوس نور:

چراغ ها دارای قابلیت تنظیم فوکوس نور بسیار عالی هستند. شکل شعاع نور چراغ پیشانی ها، به منبع نور و عدسی آن بستگی دارد.

نور عریض و پخش شده با دامنه فاصله نزدیک تولید می شود، برای انجام فعالیتهای با حرکات آرام تر از قبیل‏: اردو زدن، اطراق کردن، پیاده روی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

نور متمرکز یا اسپات قادر است نور را بصورت کاملا دقیق و مستقیم روی فواصل دور بگستراند.‏ این نوع شعاع نور برای انجام فعالیتهایی که نیاز به ‏حرکات سریعتر و پیدا کردن مسیر دارند از قبیل: دویدن، راهپیمایی در کوهستان و غیره طراحی شده است.

لامپ های چراغ پیشانی: دیوید های نوری(LED) ، یک دهم لامپهای هالوژن زنون انرژی مصرف می کنند. بعلاوه، در صورت ضعیف بودن باتری، ‏LED‏ ها نوری ضعیف تولید می کنند و این در حالی است که ‏لامپهای التهابی در چنین شرایطی قادر به تولید نور نمی باشند.‏‏ LED باعث نور روشن تر و دوام بیشتر و طولانی تر شدن عمر باتری شده اند. هر چند این وسایل از نظر نوردهی قوی نیستند ولی وزن کم انها نسبت به نورشان انها را تبدیل به وسایل محبوبی برای کسانی که علاقمند حمل چراغ قوه نیستند نموده است. عمر ‏LED ها تقریبا نامحدود بوده و نیاز به تعویض ندارند. همچنین، آنها نشکستنی بوده و در مقابل ضربه ناگهانی و لرزش مقاوم می باشند.

مدت و کیفیت نور نور منتشر شده از دیودها (LED) نوری پراکنده و حتی سفید می باشد.سطح منعکس کننده نور: معمولا در پشت صفحه LEDها، یک سطح صیقلی وجود دارد که باعث بازتاباندن نور LEDها به سمت روبرو می‌شوند.

انواع باتری

باتری الکالین : بهترین باتری برای مصارف عمومی است و در همه جا هم یافت میشود. این نوع باتری نسبت به باتریهای سربی روی انرژی بیشتری در خود ذخیره میکند. مهمترین مسئله در مورد این نوع باتری افت سریع ولتاژ به هنگام خالی شدن آنها است و عمر آنها توسط سرما خیلی سریع کوتاه میشود. در هوای 18 درجه زیر صفر قابلیت 10 تا 20 در صد ظرفیت اصلی است.

باتری نیکل کادمیوم: این نوع باتری ها جهت کار کردن آسان تر هستند و قابل شارژند و در طول مدت عمر خود روشنائی خود را حفظ میکند و در هوای سرد هم خوب کار می کنند. در هوای 18 درجه زیر صفر آنها با 70% ظرفیت اصلی کار می کنند. اما آنها نمی توانند به اندازه باتری های الکالین انرژی در خود ذخیره کنند.

باتری لیتیم : این باتری ها در مقابل قیمت بالاتری که دارند کار بیشتری هم عرضه می کنند. ولتاژ این باتری ها در تمام طول عمر آنها یکسان و یکنواخت است و در حرارت 18 درجه زیر صفر تقریبا" به اندازه درجه حرارت معمولی قدرت دارند. یک باتری لیتیم نسبت به باتری های هم اندازه و سایز خود می تواند دو برابر برق بدهد.

باتری Solarroll: این باتری یک مدل از باتری های نیکل کادمیوم است که قابل شارژ خورشیدی که میتواند به کمک آن وسایل برقی از جمله GPS و چراغ پیشانی و لپ تاب و دوربین دیجیتال در مدت طولانی استفاده کرد. این باتری قابل انعطاف در لوله 3 اینچی جا میگیرد و به راحتی قابل حمل کردن است.

ب - مزیت های اصلی استفاده از هدلامپ

مزیت های اصلی استفاده از هدلامپ در مقابل چراغ قوه دستی، فانوس یا استفاده از اپلیکیشن فلش در گوشی های همراه به شرح زیر می باشد:

* دستان آزاد: توانایی استفاده از دو دست، یک مزیت بزرگ در استفاده از هدلامپ به شمار می آید. و برای فعالیت های خاصی مثل صخره نوردی، آزاد بودن دستان یک امر ضروری است.حتی در محل های اطراف کمپ که توسط یک فانوس روشن شده است، اینکه بتوانید نوری مستقیم از نقطه ای روی پیشانی خود به هر محلی که دوست دارید بتابانید، یک مزیت مهم به حساب می آید. قابلیت دستان آزاد در حالی که نور را از یک نقطه روی سرتان به هر محل دلخواه هدایت می کنید، بزرگترین مزیت برای زمان هاییست که چیزهایی روند درست خود را طی نمی کنند. شرایطی را تصور کنید که بعد از تاریکی هوا در طبیعت گرفتار شده اید و همراه شما نیز مصدوم شده و یا یکی از تجهیزاتتان را گم کرده اید. ببینید در این شرایط یک منبع نور که به شما قابلیت استفاده از هر دو دست را می دهد چقدر می تواند به کار آید. در رابطه با انتخاب چراغ پیشانی، با در نظر گرفتن این نکته که این وسیله همیشه دارای مزیت است، بهتر است به شرایطی فکر کنید که میخواهید از هدلامپ خود استفاده کنید: آب و هوای بد، هوای بسیار سرد، یافتن مسیرهای پیچیده، مصدومیت ها، تجهیزات و وسایل خراب شده، و نیاز به نور برای زمانی طولانی تر از آنچه انتظارش را داشته اید.

* پرتاب نور: این یک سرمایه بزرگ برای پیدا کردن اشیا در تاریکی، خصوصا یافتن راه های علامت گذاری شده برای برگشت به کمپ یا محل پارک ماشین می باشد.

* جمع و جور و سبک: بسیار راحت در کوله پشتی جای می گیرند و بسیار سبک وزن هستند، معمولا سبکتر از یک اونس (28 گرم) است.

* با دوام: خیلی از هدلامپ های با کیفیت بسیار سرسخت هستند، با قابلیت مقاوم در برابر آب که به شما اجازه استفاده از آنها را در هواهای طوفانی می دهد (IPX-4) ، و بعضی ها با قابلیت ضد آب تا عمق یک متری (IPX-7). این قابلیت باعث جذابیت این محصول برای کسانی می شود که سفرهایشان به مناطقی با آب و هوای غیرقابل پیش بینی می باشد.

ج- انواع هد لامپ ها و روش تشخیص نوع مناسب آن بر مبنای نیاز؛

برای تسهیل تصمیمتان، شما نیاز دارید رنج ویژگی های محصولات رقابتی را در ذهنتان داشته باشد.

* پخش نور (floodlight): تقریبا تمام هدلامپ ها نور گسترده را به شما می دهند که معمولا در یک یا دو حالت قدرت اشعه نور تنظیم می شود. این نوع نوردهی معمولا بیشتر به درد استفاده در شرایط نزدیک می خورد. مثل آماده کردن غذا در کمپ، جستجو در چادر، یا مطالعه. با استفاده از تنظیمات نور کم شما از کور شدن ناگهانی همراهانتان هر بار که به آنها نگاه می کنید جلوگیری می کنید. همچنین با استفاده از نور کم در شرایط مناسب شما به طول عمر بیشتر باطری های هدلامپتان کمک می کنید.

* تمرکز نور (spotlight): در حالی که یک نور گسترده برای حوالی کمپ مناسب است، اما وقتی شما نیاز به دیدن چیزی در فاصله های دور را دارید یک نور فوکوس شده برای شما ایده آل خواهد بود. بهترین چراغ پیشانی ها طول یک زمین فوتبال را روشن می کنند (حدود 100 متر ). و تعداد کمی هم پرتاب نوری بالای 150 متر دارند. این پرتوهای روشنایی برای یافتن مسیر در تاریکی بسیار مناسب است.

* نور قرمز (red light): حدود نصف هدلامپ هایی که ما تست کرده این دارای قابلیت نور قرمز LED بوده اند. چند دلیل هست که نور قرمز را سودمند می سازد. اواین دلیل عمر باطری است: نور قرمز دارای کارایی بیشتری است و می تواند طول عمر باطری را به شکل چشمگیری افزایش دهد. همچنین این قابلیت می تواند برای برنامه های جستجو و نجات بسیار مفید باشد. چرا که نور قرمز می تواند تا مسافت های بسیار دوری رویت شود و برای مدت طولانی ماندگاری دارد. خیلی از مردم از نور قرمز برای حفظ دید در شب استفاده می کنند تا بتوانند درخشش ستارگان را بهتر ببینند. همینطور شکارچیان نیز نور قرمز را به منظور حفظ دیدشان در شب به نور روشن ترجیح می دهند ضمن اینکه نور قرمز حیوانات را نمی ترساند. شکارچیان ماهر می توانند حیوانات را با درخشش یا حالت چشمانشان در عکس العمل نور قرمز تشخیص دهند.

* ضد آب (waterproof): هدلامپ های ارزان قیمت ضدآب نیستند. که به این معنی است که در مقابل پاشش آب و نفوذ به بدنه هدلامپ از هر جهتی مقاوم است. درجه IPX4 مقاومت در برابر آب مناسبی برای استفاده از هدلامپ در شرایط بارانی و طوفانی به طور مداوم مهیا می کند. برای تست آن کافیست هدلامپ را برای مدت 30 دقیقه در عمق یک متری آب شناور کنید.

* نوع باتری (battery type): بیشتر هدلامپ ها با باتری های AAA یا AA آلکالاین (alkaline) عمل می کنند. بعضی دیگر با باتری های شارژی و بعضی دیگر با باتری های غیر معمول عرضه می شوند. تمام مدل هایی که با باتری های AA یا AAA کار می کنند با باتری های قابل شارژ نیز کار می کنند اما شدت نور و دوام باتری در آنها کاهش می یابد.

فانوس؛

از انواع گازی و الکتریکی آن در کوهنوردی استفاده می شود و اغلب در چادر و در محل کمپینگ مورد مصرف دارد. با اسامی دوکاره، خورشیدی و... بفروش می رسد.

 

تجهیزاتآموزش