logo
Alaberz
0990 432 10 14
کیسه بیواک
کیسه بیواک:

کیسه بیواک

1398/01/27

 

کیسه بیواک در واقع کاوری است که اولا باعث ضد آب شدن کیسه خواب می شود ثانیا به عنوان عایق حرارتی عمل می کند و مانع خروج گرما از داخل کیسه خواب به بیرون می شود.

Bivy bag  یا  Bivy sack

کیسه بیواک در واقع کاوری است که اولا باعث ضد آب شدن کیسه خواب می شود ثانیا به عنوان عایق حرارتی عمل می کند و مانع خروج گرما از داخل کیسه خواب به بیرون می شود. هنگامی که هوا بسیار سرد است حتی کیسه خواب هم جوابگو نیست و فرد احساس سرما می کند و این مورد در هوای سردتر می تواند بسیار خطرناک باشد در این حالت کیسه بیواک عملکردی مانند پتوی نجات خواهد داشت و باعث می شود هوای گرم به بیرون راه پیدا کند و فرد را از سرما زدگی نجات دهد. باتوجه به وزن کم و حجم کوچک این کیسه های بیواک داشتن یکی از آنها مخصوصا در فصل زمستان به شدت توصیه می شود.

با اینکه Bivouac کردن در فضای باز می تواند شرایط مختلفی را به همراه داشته باشد اما باید کوهنورد تجهیزات بیواک را با خود حمل کند. ابتدایی ترین و مهم ترین تجهیزات برای بیواک کیسه Bivouac است. کیسه بیواک همانند کیسه خواب عمل کرده و فرد را در شرایط سخت و سرد محافظت می کند. کیسه های Bivouac اغلب سبک هستند و عایقی در برابر رطوبت و سرما خواهند بود. 

علاوه بر این کیسه های Bivouac محافظت کننده بوده و می توانند روی کیسه خواب نیز کشیده شوند. در شرایطی که کوهنورد از کمپ و چادر برای حفاظت خود نمی تواند استفاده کند، جهت زنده ماندن، کیسه Bivouac ضروری خواهد بود.

کیسه های Bivouac پر که با الیاف مختلفی پوشیده شده اند امکان انتقال درجه حرارت بیشتری را دارند. یعنی این کیسه ها می توانند با نگه داشتن هوا میان الیاف خود عایقی مناسب باشند و در شرایط سخت برای Bivouac کردن مناسب خواهند بود. 

علاوه بر درجه حرارت، هنگام انتخاب کیسه Bivouac بهتر است به نفوذ پذیری آن در برابر آب توجه شود. کوهنوردانی که تجربه Bivouac کردن دارند می دانند که در شرایط بسیار سخت نیز کیسه های بیواک در برابر آب مقاومت خود را از دست داده و رطوبت را عبور می دهند. بنابراین بهتر است درجه ی نفوذپذیری کیسه Bivouac بیشتر مد نظر قرار بگیرد. استفاده از Bivouac دو لایه می تواند این نفوذپذیری را کاهش دهد.

کیسه های Bivouac اغلب دارای کلاه می باشند که انسان را از خطر سرما محافظت می کنند و در شرایط عادی می توان آن را برای تنفس بهتر باز گذاشت.

در هر صورت Bivouac کردن فعالیتی است که کوهنوردان باید آن را در شرایط سخت انجام دهند و شناخت ویژگی ها و تجهیزات لازم برای این کار ضروری خواهد بود.

روکش نایلونی بسیار سبک وزن به منظور استفاده به تنهایی بعنوان کیسه خواب و یا بعنوان روکش کیسه خواب برای گرمای بیشتر. بخاطر وزن و حجم بسیار پائین این کیسه های بیواک در مقابل کارایی قابل ملاحظه آنها، توصیه می شود هر نفر یک عدد کیسه بیواک همراه داشته باشد.

مزایای استفاده از کیسه بیواک

یافتن جا و مکان  برای استفاده از کیسه بیواک بسیار ساده است، زیرا برای استفاده از کیسه بیواک فقط به فضایی به اندازه بدن خود احتیاج دارید.

کیسه بیواک را به راحتی روی زمین پهن می‌کنید و داخل آن استراحت می‌کنید، برعکس چادرکه سنگین بوده و البته بر پایی آن اندکی زمان‌بر می‌باشد.

هیچ دستورالعمل خاصی برای برپایی و استفاده از کیسه بیواک وجود ندارد و با توجه به اشغال فضای بسیار کم، می‌توانید از کیسه بیواک در فضاهای بسیار تنگ و کوچک استفاده کنید.

سطح زیرین کیسه بیواک‌های استاندارد از جنس ضد آب طراحی شده‌اند و همین امر موجب حفاظت از شما در برابر رطوبت می‌شود.

 

معایب استفاده از کیسه بیواک

بر عکس چادر، کیسه بیواک به دلیل نوع طراحی دارای فضای بسیار کوچک و محدود و تنها برای استفاده یک نفر می‌باشد. همین محدودیت فضا موجب می‌شود که ابزار و وسایل شما در طول شب خارج از کیسه و در معرض فضای آزاد قرار بگیرند.

ورود و خروج به کیسه بیواک، بویژه در فضا و شرایط نامساعد جوی مانند هوای بارانی بسیار مشکل است  و حتی می‌تواند موجب ورود رطوبت به داخل آن شود.

در مقایسه با چادر به علت وجود فضای محدود، فضای داخل کیسه بیواک مستعد و آماده دَم کردن و تعریق می‌باشد. در نتیجه ممکن است برای تبادل هوا مجبور شوید تا صبح چندین بار اقدام به باز و بسته کردن زیپ کیسه کنید که البته همین امر مشکلات خود را به همراه خواهد داشت.

 

چند نکته در انتخاب و خرید کیسه بیواک

در هنگام خرید کیسه‌های بیواک که معمولاً در دو نوع  bivy sack و bivy shelter طراحی و عرضه می‌شوند، حتماً دقت کنید که جنس خریداری شده ضد آب بوده و تمامی درزهای آن آب‌بندی شده باشد. قابلیت تنفس و ضد آب بودن، بویژه در bivy shelter که سطح بالایی آنها از توری ساخته شده است، برای استفاده مناسب از آنها در جنگل و غارهای مرطوب بسیار مهم است.

توجه داشته باشید که کیسه بیواک را برای استفاده در چه نوع برنامه‌ای لازم  دارید. مثلا اگر برای استفاده در فضا و محیط گرم بدنبال تهیه کیسه بیواک هستید حتما کیسه‌ای تهیه کنید که قسمت روی سر شما از جنس توری باشد، به این شکل علاوه بر تنفس در طول شب از شر حشرات نیز در امان هستید.

هنگام خرید کیسه بیواک به اندازه پاها و شانه‌های خود و فضای مربوط به آن در کیسه بیواک دقت فراوان کنید، همچنین برای راحتی بیشتر و تبادل هوای بهتر می‌توانید از کیسه‌هایی استفاده کنید که در دو سمت آنها زیپ‌های بلند وجود دارد. وزن کیسه و فضایی که در هنگام جمع شدن اشغال می‌کند نیز گزینه مهمی است که باید به آن توجه داشت.

کوهنوردکوهتجهیزاتآموزش