logo
Alaberz
0990 432 10 14

قله اسپیلت قله اسپیلت از مسیر گرده‌ای

1 روزه در 9 آذر 1397 0 تومان شامل خدمات لیدر، بیمه و یک وعده صبحانه می‌باشد موجود

بندیخچال

منطقه بند یخچال در شمال تهران از جمله مناطق منحصر به فردی است که هر ساله خیل عظیمی از کوهنوردان، سنگنوردان و حتی مردم عادی را به خود جذب می­کند. منطقه بند یخچال با داشتن سنگ های مناسبی همچون "آلبرت"، "مریم"، "کلاهک"، "چکمه" و ده ها سنگ کوتاه و بلند دیگر، امروزه به صورت مکانی بسیار جذاب برای علاقه مندان درآمده است.
تقریباً تمامی کلاس­های عملی کوهنوردی اعم از سنگنوردی (مقدماتی،پیشرفته و مربیگری)، غارنوردی، کوهپیمائی، امداد و نجات و... در بند یخچال برگزار می­گردد و درواقع بند یخچال مدرسه کوهنوردی تهران و حتی ایران است.

جان­پناه شروین

سنگ نوشته جانپناه شروین. یادبود شروین جزایری که در اثر حادثه سقوط از دیواره جان باخت.

 

دیواره اسپیلت (شروین)

گفته شده «اسپی» در زبان فارسی پهلوی به معنای سفید و «لت» به معنای سنگ، سیلی، گرز و عمود یا پاره و نیمه است و احتمالا اسپیلت به معنای «سفیدسنگ»، «سفیدپاره» یا «سفیدگرز» است.

اسپیلت نام قله‌ای سنگی‌ در جنوب خط‌الرأس اصلی توچال به ارتفاع 3100 متر است که از شمال با عبور از یک زین اسبی هموار به قله‌ی کلک‌چال، از شرق با فرود از شمال دره به مجتمع کلک‌چال (و سپس پارک جمشیدیه یا گلاب‌دره)، از شمال غربی به دره پیازچال (و سپس چشمه پیازچال یا مجتمع شیرپلا) و از طرف غرب از مسیری سنگی و تیغه‌ای به جانپناه شروین و دره‌ی بندیخچال می‌رسد. گذشته از دیواره شروین در جنوب تیغه‌های غربی این قله که مورد توجه سنگ‌نوردان است، مسیر غربی صعود به این قله برای تمرین درگیری با سنگ محل مناسبی است. این مسیر چند صعود و فرود دست به سنگ با شیب زیاد و هم‌چنین چند بخش باریک تیغه‌ای دارد، البته سنگ‌ها گیره‌های مناسبی دارند، و در کل پیمایش با کمی تمرین و دقت و از همه مهم‌تر مسیریابی درست، می‌توان به قله دست یافت.

شاید دلیل اصلی معروف بودن آن وجود دیواره‌ای با طول تقریبی ۱۵۰ متر در جناح جنوبی است که بی‌شک مورد توجه خاص سنگنوردان، خصوصا تهرانی‌ها هست. این دیواره در سال 1254 به یاد یکی از سنگنوردان به نام شروین نامگذاری شد. پناهگاه شروین که در شمال غربی منطقه بند یخچال و در مجاورت دیواره قرار دارد، مکان مناسبی برای استراحت کوهنوردان و سنگنوردان به شمار می‌رود.

مسیر معمول صعود به قله اسپیلت از مسیر کلکچال می‌باشد که بسیار آسان و دارای مسیر پاکوب کاملا مشخص است و در فصل بهار و تابستان از پر رفت و آمدترین قلل شهر تهران محسوب می‌شود. مسیر نامعمول و فنی صعود به قله اسپیلت از مسیر بند یخچال است که دوستان فنی با صعود از گرده غربی به راحتی می‌توانند به قله اسپیلت دسترسی پیدا کنند. مسیر صعود از گرده شرقی، کمی آسان‌تر است و طی کردن آن نیاز به تخصص کمتری دارد.

 

 

مسیر دربند

کوچه پس کوچه های دربند با کافه ها و روستوران‌های رنگارنگ و زیبا در طول مسیر که آخر هفته­ها و روزهای تعطیل همیشه شلوغ و مملو از جمعیت می­باشد.

 

 

پوشش گیاهی

در نقاط مختلف استان این گونه جنگلها پراکنده‌اند؛ در دامنه‌های جنوبی البرز، ارتفاعات تهران گونه‌های گیاهی مانند بادام کوهی، پسته، انجیر و زرشک به چشم می‌خورد.

 

پوشش جانوری

 

در مواردی بز کوهی در این نواحی مشاهده شده است.

 

پیش‌نیاز

ندارد

حرکت

محل حرکت: مجسمه دربند
زمان حرکت: جمعه 1397/09/09 - ساعت 06:00 صبح (راس 6 صبح حرکت از کنار مجسمه)
وسیله نقلیه اصلی: ندارد این برنامه نیاز به وسیله نقلیه ندارد.
وسیله نقلیه محلی: ندارد (این برنامه نیاز به وسیله نقلیه ندارد.)
استان‌ مورد بازدید: تهران

اقامت و پذیرایی

روز صبحانه ناهار شام
مکان توسط مکان توسط مکان توسط
1 رستوران آلابرز کوهستان همنورد - -
سهم آلابرز کلا 1 وعده غذا شامل: 1 وعده صبحانه
سهم مسافر کلا 1 وعده غذا شامل: 1 وعده ناهار

برنامه سفر

16 صبح روزی پاییزی از کنار مجسمه دربند به سمت بند یخچال حرکت خود را آغاز می‌کنیم. در کنار مجسمه تجهیزات افراد چک می‌شود و حرکت به سمت کافه‌های بند یخچال آغاز می‌گردد. معارفه افراد تیم انجام می‌گردد و حرکت به سمت منطقه بند یخچال و سپس جان پناه شروین انجام می‌گیرد. مسیر دست به سنگ از بالای جان پناه آغاز می‌گردد. مرور تکنیک‌های پیمایش مسیرهای سنگی و گرده‌ای در طول مسیر انجام می‌گیرد. مسیر تا قله اسپیلت ادامه پیدا می‌کند. صعود به قله اسپیلت از گرده شرقی (بند یخچال) و بازگشت از مسیر نرمال صعود به این قله از پارک جمشیدیه انجام می‌شود.

توضیحات مهم

پوشش گیاهی

در دامنه‌های جنوبی البرز، ارتفاعات تهران گونه‌های گیاهی مانند بادام کوهی، پسته، انجیر و زرشک به چشم می‌خورد.

 

پوشش جانوری

پوشش جانوری خاصی در منطقه وجود ندارد، در مواردی بز کوهی در این نواحی مشاهده شده است.

 

پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌ها

  • مجتمع کوهستانی شیرپلا

با وسعتی معادل 800 متر مربع و با ظرفیت 250 نفر با امکانات کامل در تقسیمات کشوری جزو منطقه توچال، سربند، شمیران از شهر تهران محسوب می‌شود و می‌توانید از مسیر تجریش، میدان سربند، پس قلعه، دو راهی اوسون و آبشار دو قلو می‌توانید به این جان‌پناه دست یابید. ارتفاع این پناهگاه از سطح دریا 2750 متر است و دارای آب و برق و تلفن می‌باشد. نزدیک‌ترین روستا به این منطقه روستای پس قلعه است و با فاصله‌ای حدود 2.5 الی 3 ساعت می‌توانید به این پناهگاه دست یابید. این پناهگاه دسترسی مناسبی به قلل شمال تهران مانند توچال، پیاز چال، شان نشین و باقی قلل بخش شمالی تهران دارد.

 

  • جان‌پناه شروین

با وسعتی معادل با 48 متر مربع در تقسیمات کشوری زیر مجموعه منطقه بند یخچال، روستای پس قلعه، منطقه دربند و شهر تهران به حساب می‌آید و شما می‌توانید با عبور از تجریش، روستای پس قلعه دوراهی گذر مهدی و بند یخچال به این منطقه دست یابید. ارتفاع این جان‌پناه از سطح دریا 2450 متر می‌باشد و در فاصله حدود 1.5 ساعته از روستای پس قلعه قرار گرفته است. از این جان‌پناه می‌توانید به دیواره شروین، قله اسپلت و قلل شمال تهران دست یابید. این چان‌پناه به یاد بود درگذشت شروین جزایری توسط گروهی از دانشجویان و مردم که به سرپرستی خانواده وی تجمیع شدند ساخته و محیا شد.

سایر خدمات

     خدمات ارائه شده 

  1. مربی با تجربه و آشنا با مسیر
  2. تجهیزات فنی در صورت کسر لوازم و تجهیزات
  3. یک وعده صبحانه

فرم ثبت نام یا رزرو تور قله اسپیلت

قابل پرداخت توسط تمامی کارت‌های عضو شبکه شتاب
نوع ثبت نام تعداد نفرات نام نام خانوادگی موبایل ایمیل
مبلغ هر نفر: 0 تومان  تومان
کل مبلغ قابل پرداخت:  تومان