logo
Alaberz
0990 432 10 14
اولی اشتک Ueli Steck
کوهنورد:

اولی اشتک Ueli Steck

1397/09/18

اولی اشتک Ueli Steck کوهنورد و دیواره نورد توانمند سوئیسی متولد 4 اکتبر 1976 و تاریخ مرگ وی 30 آپریل 2017 است.

مهم ترین شهرت اشتک به دلیل انجام صعودهای مسیرهای فنی و دشوار کوهستان آلپ به صورت سرعتی و سولو است و در این حوزه سردمدار دوران خود بود.

صعودهای شاخص

اولی اشتک در سال 2015 رکورد صعود سرعتی دیواره شمالی کوه آیگر را با زمان 2 ساعت و 22 دقیقه به خود اختصاص داد. دیواره شمالی آیگر یکی از شش دیواره شمالی بزرگ آلپ است که 1800 متر طول دارد و یکی از سخت ترین و فنی ترین دیواره‌های آلپ است. کوه آیگر با 3970 متر ارتفاع از کوه‌های فنی و دشوار آلپ در کشور سوئیس به شمار می‌رود. اشتک بارها در طول عمر ورزشی خود دیواره شمالی آیگر را از مسیرهای مختلف در فصول مختلف صعود کرد.

 

اشتک در سال 2008 دیواره شمالی  Tengkampocheرا به روش آلپی با کم ترین بار و بدون طناب ثابت به همراه سیمون آنترناتن صعود کرد و جایزه کلنگ طلایی کوهنوردی را برای این صعود تصاحب کرد.

 

وی در سال 2009 رکورد سرعت کوه ماترهورن از مسیر اشمید را با 1 ساعت و 56 دقیقه به خود اختصاص داد. این صعود به صورت سولو و انفرادی انجام شد. در همین سال گاشربروم 2 را نیز بصورت سولو صعود کرد و همینطور سپس موفق به صعود ماکالو شد.

 

در سال 2011 شیشاپانگا را از مسیر جنوبی به صورت سولو فقط در 10 ساعت و 56 دقیقه صعود کرد و درست 18 روز بعد دوباره به صورت سولو این بار چوآیو را صعود کرد.

 

در سال 2012 اورست را بدون استفاده از کپسول اکسیژن کرد. درگیری او و سیمون مورو در این برنامه با چند تن از شرپاهای محلی تبدیل به مرتفع ترین نزاع کوهنوردی دنیا شد و در محافل کوهنوردی سر و صدای زیادی بر پا کرد.

 

اوج نبوغ، استعداد، توان و مهارت اشتک در سال 2013 بروز کرد. وی در این سال کوه سرسخت آناپورنا (خطرناک ترین و یکی از دشوارترین کوه های دنیا) را از مسیر بسیار سخت دیواره جنوبی به صورت سولو در 28 ساعت صعود کرد و برای بار دوم جایزه کلنگ طلایی (معتبر ترین جایزه دنیای کوهنوردی) را به خود اختصاص داد.

 

توان فرا انسانی اولی اشتک باعث شده که لقب ماشین سوئیسی را به خود اختصاص دهد. این توان بالا دلیل اصلی انفرادی انجام دادن بسیاری از برنامه‌های او است چرا که کمتر کسی توان همنوردی با وی را دارد.

 

اولی اشتک در سال 2015 پروژه 82 قله آلپ را با موفقیت به پایان رساند. وی در این پروژه یکی از همنوردانش را بر اثر سقوط از دست داد. بعد از این اتفاق انتقاداتی به وی وارد شد. منتقدین خواستار این شدند که اشتک به برنامه‌های سولو و انفرادی خود ادامه دهد چرا که توان بالای او سبب متحمل شدن فشار زیاد به همنوردانش و در نهایت بروز حادثه می‌شود.

 

اولی اشتک بی شک توانی فراتر از انسان داشت و یکه تاز کوه‌های فنی و سرسخت آلپ بود.

 

فوت


اولی اشتک قصد داشت به همراه شرپای خود تنجی با صعود سه قله اورست لوتسه و نوپتسه فصل بهار را به پایان رساند، در صعود انفرادی نوپتسه بر اثر سرخوردن از نزدیک قله در اعماق دره کم غربی آرام گرفت.

برنامه اولیه اولی اشتک صعود و تراورس رخ غربی اورست (مسیر سال ۱۹۶۳ آمریکائی‌ها) و بازگشت به کمپ ۴ جبهه جنوب شرقی و در ادامه صعود لوتسه از مسیر دنیس اوربکوی اکراینی بود. او مقدمات هم هوایی خود را بر روی رخ غربی اورست انجام داده بود. اما با تغییر برنامه در تلاش برای صعود مسیر مستقیم نوپتسه از کم غربی در نزدیکی قله بر اثر سرخوردن به دره کم غربی جان خود را از دست داد.

برای او آرامش ابدی را آرزومندیم.


منابع


وبسایت ویکی پدیا
وبسایت بام ایران
وبلاگ کوه قاف