logo
Alaberz
0990 432 10 14
یرزی کوکوچکا
معرفی کوهنورد:

یرزی کوکوچکا

1397/08/02

تولد ۲۴ مارس ۱۹۴۸

فوت ۲۴ اکتبر ۱۹۸۹

 کوهنورد لهستانی کوهستان‌های هیمالیا و آلپ بود. او در شهر کاتوویتس در لهستان متولد شد. در ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۷ او دومین انسانی شد که بعد از راینولد مسنر موفق به صعود ۱۴ قله هشت هزار متری در جهان شد. بسیاری او را بهترین کوهنورد تاریخ می‌دانند.

صعودهای شاخص

یرزی کوکوچکا اولین کوهنوردی بود که ۳ قله ۸۰۰۰ متری را در زمستان صعود کرد:

سیمون مورو تنها کوهنوردی است که در سال ۲۰۱۶ توانست پس از صعود به چهار قله هشت هزار متری در فصل زمستان، عملکردی بهتر از کوکوچکا به ثبت برساند.

او تمام ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را در ظرف مدت ۷ سال و ۱۱ ماه و ۱۴ روز صعود کرد که هیچ کوهنوردی قبل از او موفق به انجام چنین کاری نشده بود. راینولد مسنر که نخستین فاتح قله‌های ۸۰۰۰ متری است این کار را طی ۱۶ سال صعود انجام داد. رکورد او در این زمینه تا ۲۷ سال پا برجا بود تا این‌که کیم چانگ هو در مه ۲۰۱۴ با یک ماه و هشت روز کمتر از کوکوچکا رکورد وی را شکست. در این روند کوکوچکا ۱۰ مسیر جدید را بر روی قلل مختلف گشایش کرد. او یکی از بهترین اعضای گروه کوهنوردان هیمالیانورد لهستانی بود که متخصص صعودهای زمستانی بود. یرزی کوکوچکا ۹ مسیر جدید روی قله‌های هشت هزاری‌ها گشایش کرد که ۴ تا از آن‌ها مسیرهای زمستانی بودند. کوکوچکا به همراه تاداوش پیوتروفسکی مسیر جدیدی را بر روی قله کی۲ گشود که به مسیر لهستانی معروف است.

قله‌های فتح شده

او تمام قله‌ها را به جز اورست بدون استفاده از کپسول اکسیژن صعود کرد.

مرگ

کوه لوتسه تنها کوهی بود که کوکوچکا از مسیر نرمال در فصلی غیر زمستان صعود کرد. بنابراین او تصمیم گرفت که شاهکار خودش را کامل کند. در سال ۱۹۸۹ بار دیگر به هیمالیا برگشت و این بار دیواره مخوف جنوبی لوتسه را هدف گرفت. یرزی کوکوچکا در نپال هنگام تلاش برای گشایش جبهه جنوبی صعود نشده لوتسه در ۲۴ اکتبر ۱۹۸۹ در ارتفاع۸۲۰۰ متری (به علت استفاده از طناب ۶ میلی‌متری دست دومی که در کاتماندو خریده بود) به ابدیت پیوست. 

 

کوهنورد