logo
Alaberz
0990 432 10 14
دره کلیک
گزارش برنامه:

دره کلیک

1397/07/09

آبشار نجارده (به آلاشور نیز شناخته می شود) در موقعیت جغرافیایی N363240 E513622 در استان مازندران واقع است. ارتفاع این آبشار در حدود ۳۲ متر است و در دل جنگلهای جنوب روستا واقع شده است. آبشار در درون دره ای به شیوا دره یا دره مور و در ارتفاع ۵۹۶ متری از سطح دریا قرار گرفته است. برای دسترسی به آبشار می توان از روستای نجاردره وارد جاده خاکی جنگل شد و سپس در قسمتی از جاده به مختصات N363151 E514250 وارد جنگل جنوب جاده شد و پس از ۲۰ دقیقه پیاده روی در جهت جنوب به دره آبشار رسید. همچنین از سمت روستای توسکا پوشکا میتوان مستقیم وارد دره شد و مسیر را تا آبشار ادامه داد.

روز شمار برنامه:

 

روز اول: حرکت 12 شب از میدان آزادی به سمت روستای نجارده انجام گرفت. ساعت در حدود 5 صبح به ایستگاه بازرسی ورود به منطقه رسیدیم. در این محل با استفاده از وانت و وسیله نقلیه محلی در حدود 13 کیلومتری جاده به اول دره مور یا دره شیوا در کنار چشمه رسیدیم. ساعت حرکت با وانت 6 صبح و ساعت رسیدن به مقصد در حدود ساعت 7:15 دقیقه بود. در محل چشمه صبحانه میل شد و سپس بعد از جمع کردن تجهیزات تیم به سمت آبشار آلاشور حرکت کرد. بعد از رسیدن به آبشار و آماده کردن تجهیزات حرکت در داخل دره ساعت 11 آغاز شد. در حدود 8:30 دقیقه در دره پیمایش انجام شد و بعد از انجام فرود از آبشار در محلی مناسب شب مانی انجام گردید و تا ساعت 8 صبح فردا تیم به استراحت پرداخت.

روز دوم: ساعت 8 صبح بیدار باش تیم انجام گرفت و حرکت تیم در ساعت 9:45 دقیقه انجام گرفت. بعد از حدود 8 ساعت پیمایش در دره به تدریج از دره خارج شدیم تا به سمت وسیله نقلیه که در خارج از روستا منتظر بود برسیم. در روز دوم کار با طناب در روز دوم وجود نداشت. بعد از خروج از دره به سمت رستورانی برای صرف شام رفتیم و در نهایت هم به سمت تهران حرکت کردیم و ساعت حدود 1 بامداد به تهران رسیدیم و اختتامیه برنامه در میدان آزادی اعلام شد. 

موقعیت گیتایی (جغرافیایی):

فاصله روستای نجارده از مرکز منطقه ۱۰ کیلومتر می‌باشد که بوسیله راه آسفالته به یکدیگر متصل شده‌اند. روستایی جلگه‌ای است که در دشت واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۳۵ متر می‌باشد. از شمال به دریای خزر و از جنوب به جنگل دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران محدود می‌شود و در حاشیة آن رودخانه خیرود قرار دارد. این روستا مجاور طرح است و از نظر آرایش آبادی به صورت مجتمع است. جنگل مجاور روستا طی سالیان دراز دخالت انسان تخریب شده ولی امروزه بدلیل حفاظت و جنگل‌کاری دانشکده وضعیت بهتری پیدا کرده و از نوع جنگل درجه ۲ محسوب می‌شود. آب آشامیدنی روستای نجارده از طریق لوله‌کشی و آب کشاورزی آن از طریق کانالی که از رودخانه خیرود کشیده شده تأمین می‌گردد. این روستا چشمه ندارد و تنها منابع طبیعی آن آب رودخانه خیرود است. دره کلیک به خاطر روستای واقع در بالا دست دره در سمت دیگر آن کلیک نام گرفته است.

 

بهترین فصل صعود:

فقط فصل تابستان برای رفتن به این دره توصیه می‌شود.

 

پتانسیل سایر ورزش‌های کوهستانی:

دره‌نوردی، طبیعت‌گردی، دوچرخه‌سواری، انجام ورزش‌های هیجانی مانند تی رول، سوینگ، فرود از آبشار و بند بازی

 

فهرست تجهیزات

لباس مناسب برای دره ترجیحا لباس وت سوت و مخصوص دره، هلمت، هارنس، کارابین دو عدد، تسمه خود حمایت، طنابچه انفرادی، کفش مناسب برای دره، لباس خشک برای بیرون از دره، خوراکی کافی برای روز برنامه، کیسه خواب، زیر انداز بزرگ، روزنامه، کپسول و سر شعله، ظرف و ظروف برای پخت و پز، تجهیزات کافی راب آب بندی وسایل، لباس گرم، دستکش مناسب برای سنگنوردی، طناب 45 متری 10 میل 1 طول، طناب 7 میل 22 متری

توضیحات تکمیلی

این دره دو فرود بزرگ در حدود 20 متری و 10 متری دارد و در چند مورد هم نیاز به انجام فرودهای کوتاه با حمایت طناب وجود داشت. این دره به خاطر سیل گیر بودن همواره در طول فصل دستخوش تغییرهای زیادی می‌گرددف بنابراین تیم باید آمادگی کافی برای مواجهه با شرایط مختلف را داشته باشد. علاوه بر انجام دو فرود بزرگ در بیش از 10 مورد نیاز به پرش به حوضچه‌های بسیار پر آب و زیبایی می‌شد که در مواردی برای راحتی شرکت کنندگان در این حوضچه‌ها طناب ثابت کشیده می‌شد 

اطلاعات بیشتر

تعداد چشمه‌های موجود در مسیر: چندین چشمه در مسیر رود وجود دارد. وضعیت آب و هوا: آفتابی و گرم
مختصات شروع دره: N363240 E513622 خطرات: سیل، سقوط، غرق شدن

راهنما: یوسف تقی زاده

ایمیل: ytaghizadeh@alaberz.com

پشتیبانی تلفن همراه: تقریبا در تمام طول دره پشتیبانی از تلفن همراه وجود ندارد.

محل‌های مناسب برای شب مانی: در چندین محل جای کمپ مناسب وجود دارد. اما تا قبل از فرود از آبشارهای بلند منطقه امکان انجام شب مانی وجود ندارد.

گزارش برنامه