logo
Alaberz
0990 432 10 14

کوله پشتی

1397/06/28

کوله پشتی

کوله پشتی از تجهیزاتی است که برای حمل لوازم و وسایل مورد نیاز از آن استفاده می‌شود به عبارت دیگر تمام وسایل مورد نیاز یک کوه نورد باید درون وسیله‌­ای قرار گیرد که این وسیله کوله پشتی (Back pack)  نام دارد. کوله پشتی باید دارای ویژگی‌­هایی باشد که بتوان از آن به راحتی بیشترین بهره را برد. بنابراین انتخاب کوله پشتی مناسب و تنظیم صحیح آن روی بدن، دو مسئله بسیار مهم به شمار می‌آیند.

انتخاب کوله پشتی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این وسیله همراه همیشگی شماست. در چند سال اخیر شرکت­‌های معتبر جهان کوله پشتی‌­هایی با کاربردهای مختلف، در ابعاد و سایزهای مختلف طراحی کردند که کار کاربر را در انتخاب کوله مورد نظر، آسان‌تر کرده است.

کوله باید دارای پارچه­‌ای انعطاف پذیر و مقاوم در برابر نفوذ آب، کاور مخصوص ضدآب، تسمه‌­هایی با اسفنج نرم و قفل شونده برای شانه‌­ها و کمر، با رگلاژ و عرض مناسب باشند و همچنین باید دارای پشتی و زین داخلی استاندارد برای جلوگیری از فشار مضاعف به کمر فرد، شانه­ها و ستون مهره‌ها باشد تا صدمه جبران ناپزیری به کوهنورد وارد نشود.

انتخاب و خرید کوله پشتی مناسب

 ویژگی­‌های مهم و تعیین کننده در هنگام خرید به صورت زیر است:

  1. جنسیت کوهنورد (زن یا مرد)
  2. حجم یا همان لیتر کوله (حجم بار)
  3. میزان وزنی که قرار است داخل کوله قرار بگیرد (وزن بار)
  4. نوع فعالیت یا برنامه
  5. قیمت و مارک معتبر

 جنسیت فاکتور بسیار مهمی است چرا که فیزیک بدنی آقایان با خانم‌­ها تفاوت فراوانی دارد و به همین دلیل شرکت­‌های معتبر کوله‌­هایی ویژه بانوان و آقایان طراحی می‌کنند. خانم‌­ها عموما نسبت به آقایان استخوان بندی ریزتر و ظریف­‌تری دارند، شکل پایین تنه و خصوصا، فیزیک استخوان لگن آن­ها متفاوت است و سرشانه­‌های بزرگی ندارند. کوله‌­های مناسب خانم‌ها با علایمی مثل Women, Lady, SL, ND, W  و اشکالی مثل گل شیپوری مشخص می‌­شود که بستگی به کمپانی سازنده دارد. البته آقایانی هم که دارای استخوان بندی ریزتری هستند می­توانند از این کوله‌­ها استفاده کنند.

کوله پشتی خانم‌­ها و آقایان

همانطور که می‌بینید کوله خانم­‌ها کشیده‌تر، دارای بندهای کوله نزدیک به هم و کمربندی باریک تر و با شکلی قوس‌دار است که کوله پشتی بهتر روی استخوان لگن خانم‌­ها بنشیند. نکته دیگر اینکه آقایانی هم  که دارای استخوان بندی ریزتری هستند می‌­توانند این کوله‌­ها را نیز در موقع خرید امتحان کنند شاید برای آن­ها مناسب­‌تر باشد.

هنگام خرید یک کوله پشتی نوع برنامه‌­ای که قصد اجرای آن را دارید را مد نظر قرار بدهید. بدین منظور شرکت­‌های سازنده کوله پشتی، برای فعالیت­‌های مختلف کوله پشتی­‌های مختلفی طراحی و تولید می­‌کنند مثل کوهنوردی، کوهنوردی فنی یا آلپی، طبیعت‌گردی و کمپینگ، سنگنوردی، غارنوردی و... .

کوله پشتی­‌های طبیعت گردی: دارای جیب‌های مختلفی اطراف کوله هستند و در برخی مدل­‌ها یک کوله کوچک به کوله اصلی متصل شده که می‌شود  آن را جدا کرد و وقتی اطراف کمپ می‌­خواهید گشت و گذار کنید همراه ببرید.

کوله پشتی‌های کوهنوردی: برای حمل بار در ساعت‌های طولانی مناسب بوده و جیب‌های کمتری در طرفین دارند.

کوله پشتی­‌های فنی و آلپی: کشیده‌­ترین شکل را دارند و گاها از جیب در اطراف آن­ها هم خبری نیست همچنین طراح در طراحی آن­ها برای حمل وسایلی مانند چوب اسکی، کرامپون، تبرهای یخ جایی را در نظر گرفته است.

 کوله پشتی سنگنوردی: کوله‌­ای باریک و بلند که از عرض پهلوهای سنگ نورد باریک‌تر است تا دست‌­های سنگنورد مانور بیشتری داشته باشند و سنگنورد بتواند به راحتی از میان تنوره‌­ها و شکاف­‌ها عبور کند.

کوله پشتی یخنوردی: کوله‌ای کاملا ضد آب با ویژگی‌های کوله سنگنوردی اما دارای بندهای مخصوص جهت حمل وسایل یخنوردی.

کوله پشتی غارنوردی: کوله­‌ای بسیار کشیده و استوانه‌­ای شکل، با ظاهری بسیار ساده.

کوله پشتی جهت برنامه‌های ویژه: مانند امداد و نجات، شکار، پیمایش دره و جنگل، حمل کودک، پیمایش کویر و باربری

البته برخی کمپانی­‌های معتبر دارای کوله پشتی­‌های اکسپدیشن هم هستند که مشخصات کوله­‌های فنی را دارند، دارای وزن سبک‌تر و گنجایش بیشتر و در عین حال توان حمل وزن‌­های بسیار بالاتر را نیز دارند و به همین علت قیمت­‌های بسیار بالایی هم دارند. 

 حجم یا همان لیتر باریست که شما می­‌خواهید درون کوله قرار بدهید. با این وجود حجم باری که درون یک کوله می‌­توان قرار داد به دو واحد مختلف لیتر و یا اینچ مکعب بیان می‌­شود. در واقع حجم دقیق یک کوله با واحد اینچ مکعب تعیین می‌­گردد، اما به دلیل قابل فهم بودن برای همه، آن را به واحد لیتر تبدیل کرده و بیان می‌­کنند و اینکه بعضی وقت­ها می‌­شنویم حجم کوله مثلا ۶۰ لیتری دقیقا ۶۰ لیتر نیست به خاطر همین تبدیل است که ممکن است پس از تبدیل، عددی مثل ۵۹.۸۳ شود و دقیقا حجم ۶۰ لیتر را به ما ندهد ولی هیچ کجا حجم کوله به لیتر را به صورت اعشار بیان نمی‌کنند و در این مثال ۶۰ اعلام می‌­شود. در کل این نکته مهمی نیست.

نکته مهم بعدی این است که برخی کوله­‌ها به خصوص شرکت‌­های آمریکایی دارای سایز بندی small, medium, large در کوله­‌هایشان هستند که بین این سایز بندی­‌ها شاهد اختلاف یکی دو لیتر هستیم اما از آنجا که در ایران اکثرا محصولات کشورهای اروپایی در بازار موجود است، با این مسائل کمتر مواجه می­‌شویم.

حجم مناسب، به عواملی مثل: مدت زمان برنامه، فصل اجرا و نهایتا حجم وسایل یا بار کاربر بستگی دارد که بسته به این عوامل، کوله­‌ها اندازه و اشکال متفاوتی دارند.

حالا سوال اصلی که برای همه ما موقع خرید پیش میاد این است که چه حجم کوله­ای بخرم. می­دانیم که حجم مناسب به سه عامل بستگی دارد: مدت زمان برنامه، فصل اجرای برنامه و آخر هم حجم وسایل خود کوهنورد.

باز هم همه ما می­دانیم که کوله برنامه 1 روزه با 3 روزه فرق دارد، حجم وسایل در زمستان از سایر فصل‌­ها بیشتر است و هرچه وسایلمان حرفه‌­ای‌­تر و کم حجم‌­تر باشند به کوله کوچکتری نیاز داریم. با این حال یک راهنمای عمومی برای حجم مورد نیاز می‌­تواند به شرح زیر باشد؛

جدول انتخاب حجم کوله

دوره سفر

فصل

بهترین حجم کوله

اینچ مکعب

لیتر

5 شب و بیشتر 

تابستان

4000-5000

65-80

بهار/ پاییز

5000 بالاتر و

80-90

 زمستان

5000 بالاتر و

80-90

3 تا 5 شب 

تابستان

3000-4000

50-65

بهار/ پاییز

4000-5000

65-80

زمستان

5000 بالاتر و

80-90

1 تا 2 شب 

تابستان

2500-3000

40-50

بهار/ پاییز

3000-3500

50-55

زمستان

4000-5000

65-80

فقط کوهپیمایی یک روزه 

تابستان

1500-2000

25-35

بهار/ پاییز

2000-2500

35-40

زمستان

2500-3500

40-55

 علاوه بر حجم، وزن بار هم بسیار مهم است. شاید تا به حال به این موضوع هیچ توجهی نداشتیم اما این یک نکته بسیار کلیدی در انتخاب کوله پشتی است. کوله پشت‌ی­هایی با حجم یکسان می‌­توانند برای حمل وزن‌های مختلفی طراحی شده باشند. حداکثر وزنی را که کوله مورد نظر می‌تواند تحمل کند توسط شرکت سازنده اعلام می‌­شود. اگر ۲ کوله با مارک­‌های یکسان، حجم‌­های یکسان ولی وزن­‌های مختلف دیدید، وزن کوله سبک­تر الزاما دلیل بر تکنولوژی برتر نیست. بلکه به احتمال زیاد کوله سبک‌­تر برای حمل وزن کمتری طراحی شده که باید ریز بین باشید و اطلاعات کوله‌­ها را دقیق مطالعه کنید.

اندازه کوله باید متناسب قد شما باشد. اگر قد کوله برای شما کوتاه باشد فشار وزن کوله بیشتر در قسمت میانی کمر قرار می‌گیرد که در مدت زمان طولانی باعث درد در قسمت میانی کمر شما خواهد شد و اگر قد کوله بلند باشد روی عضلات سرینی قرار می‌گیرد و مانع در حرکت مناسب شما خواهد شد و تعادلتان را بهم خواهد زد. قبل از خرید کوله پشتی باید به این نکته دقت کنید، چیزی که کمتر کسی به آن اهمیت می‌دهد و اتفاقا بسیار مهم می­‌باشد. هر کوله پشتی برای یک محدوده مشخص اندازه تنه کوهنورد مناسب می‌­باشد (باسن تا گردن). 

حال در موقع خرید کوله پشتی باید کوله‌­ای را بخرید که اندازه تنه شما در محدوده اندازه ذکر شده کوله پشتی باشد. چنانچه اندازه تنه شما برای دو سایز مختلف کوله مناسب بود همیشه اندازه کوچکتر را انتخاب کنید. البته در ایران که اکثرا کوله‌­های اروپایی به فروش می­‌رسد هر کوله تنها در یک سایز ارایه می‌­شود اما اکثر کوله‌­های آمریکایی حداقل در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ ارایه می‌­شود و اینجاست که می­‌توانید تفاوت تکنولوژی و دقت آمریکایی را با اروپایی مقایسه کنید. به همین دلیل، کاری که هنگام خرید در ایران باید بکنیم این است که چنانچه اندازه تنه ما در محدوده کوله انتخابی نبود باید یا به سراغ نوع دیگر برویم یا چنانچه اندازه تنه کوهنورد کوچک تر از محدوده بود و کوهنور مرد بود به سراغ مدل زنانه آن کوله برود.

از متعلقات ضروری کوله پشتی است که مهمترین کاربرد آن حفاظت از کوله پشتی در برابر باران می‌باشد. همچنین از روکش کوله برای تمیز نگاه داشتن کوله پشتی به هنگام حمل و نقل هم استفاده می‌شود. توصیه می‌‌شود در طول یک برنامه تنها به هنگام بارندگی از روکش کوله استفاده شود زیرا روکش کوله دسترسی به زیپ‌ها و ابزارهای متصل به کوله پشتی را مشکل می‌کند و امکان دارد باد آن را جدا کند. روکش کوله معمولا به همراه کوله عرضه می‌شود، اما در صورتی که قصد خرید روکش کوله‌ را دارید به این ویژگی‌ها توجه کنید:

پیشنهادات پایانی خرید کوله

نکته­‌ای که در انتخاب تمام کوله پشتی­‌هایتان باید در نظر بگیرید این است که معمولا عمر کوله­ پشتی­‌های کوهنوردی زیاد است (بیش از ده سال) به منظور حفظ سلامتتان در خرید این کوله‌­ها کمی دست و دل بازی کنید، هزینه‌­های درمان ناراحتی­‌های حاصل از کوله نامناسب به مراتب بالاتر از هزینه خرید یک کوله پشتی خوب است.