logo
Alaberz
0990 432 10 14
کلیمانجارو
معرفی کوه:

کلیمانجارو

1397/06/13

نام کوه در زبان‌های مختلف: کلیمانجارو، Mount Kilimanjaro

ارتفاع قله: 5895 متر

مختصات: GPS: S3° 4′ 33″ E37° 21′ 12″

توصیف عمومی

کوه کلیمانجارو (به انگلیسی Mount Kilimanjaro) با سه مخروط آتشفشانی کیبو، ماونزی و شیرا بلندترین کوه آفریقا است و آن را بام آفریقا می­نامند. این کوه با ارتفاع ۴۹۰۰ متر از دامنه و ۵۸۹۵ متر از سطح دریا، آتشفشانی نیمه خاموش در کشور تانزانیا و در مرز این کشور با کنیا قرار دارد. این کوه جزو قلل هفتگانه دنیا به‌ شمار می‌رود (بلندترین قلل هفت قاره).
کلیمانجارو پس از داستان کوتاه و مشهور ارنست همینگوی که سال ۱۹۳۸ نوشته شد به شهرت زیادی رسید. شخصیت اصلی داستان از این قله زیبا به‌عنوان قله‌ای «به پهنای سراسر جهان، بزرگ، بلند‌ و زیر آفتاب بی‌نهایت سفید» یاد کرده است.

کیبو بلندترین قله کلیمانجارو است، مخروط آتشفشانی ماونزی با ارتفاع ۵۱۴۹ متر از سطح دریا در نزدیکی قله اصلی کلیمانجارو (کیبو) به عنوان سومین قله در لیست هفت قله بلند هر قاره قرار دارد و شیرا با ارتفاع ۴۰۰۵ متر سومین قله آن به ‌شمار می‌آید.

کلیمانجارو شامل پنج منطقه از نظر پوشش گیاهی است که قله، دامنه، مناطق استپی، دشت‌ها و جنگل‌ها بخش‌های عمده‌ی آن هستند، این تنوع اقلیمی منطقه کوهستانی کلیمانجارو را به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری شرق آفریقا تبدیل کرده است و به توریست‌ها امکان می‌دهد تنها به فاصله ۵ روز کوهنوردی، مناطق گرمسیری و یخچالی را در کنار هم تجربه کنند و همین قابلیت استثنایی موجب شده تا سالانه بیش از ۴۰ هزار توریست روانه این منطقه شوند.

 

تاریخچه صعود

این قله از قرن شانزدهم مورد توجه ملوانان و مبلغان دینی قرار گرفت و با نام­هایی همچون قله­ی ماه از آن در نوشته­هایشان یاد شده است.

کلیمانجارو اولین بار در تاریخ ۵ اکتبر ۱۸۸۹ توسط زمین‌شناس آلمانی هانس مایر, Yoanas Kinyala Lauwo تانزانیایی و Ludwig Purtscheller اتریشی صعود شد.

1861 اولین تلاش ناموفق توسط افسر روس Baron Karl Klaus von der Deckenو زمین شناس انگلیسی R. Thornton تا ارتفاع 2500 متر

1862 Baron Karl Klaus von der Decken و Otto Kersten تا ارتفاع 4300 متر

1871 مبلغ دینی Charles New اولین اروپایی بود که برف استوایی را در ارتفاع 4000 متری قله مشاهده کرد.

1887 Sámuel Teleki مجارستانی و Ludwig von Höhnel لیتیوانیایی از زین اسبی بین ماونزی و کیبو به سمت قله روانه شدند ولی در ارتفاع 5300 متری به برف رسیده و متوقف شدند.

1887 زمین شناس آلمانی Hans Meyer در اولین تلاشش موفق شد به لبه­ی کلاهک یخی نوک قله برسد ولی به دلیل به همراه نداشتن وسایل فنی مجبور به بازگشت شد.

1888 Hans Meyer در دومین تلاشش قبل از شروع برنامه به همراه Oscar Baumann در جریان انقلاب ابوشیری گروگان گرفته شدند.

1889 Hans Meyer به همراه کوهنورد اتریشی Ludwig Purtscheller برای سومین تلاش به کلیمانجارو بازگشت. و این بار موفق به فتح قله شد. علت اصلی موفقیت او در این تلاش تاسیس کمپ­های مختلف شامل مواد غذایی و تجهیزات بود. این کمپ­ها به این منظور تاسیس شده بودند که در صورت شکست خوردن هر تلاش مجبور نباشند ارتفاع زیادی را به سمت پایین باز گردند. آن­ها موفق شدند به لبه­ی دهانه­ی آتشفشان نزدیک شوند، اما کندن جای پا درشیب یخ زده آن­ها را بسیار خسته کرده بود و تصمیم گرفتند به کمپ باز گردند. سه روز بعد در ششم اکتبر 1889 آن­ها بر بلندترن نقطه در لبه­ی جنوبی کاسه آتشفشان روی قله­ی کیبو قدم نهادند. بعد از بازگشت به زین اسبی آن­ها یک مسیر فنی تر به منظور صعود به قله ماونزی را امتحان کردند، ولی موفق به صعود نشدند. آن­ها مدت 16 روز در ارتفاع بالای 4600 متر به سر بردند.

1912 Eduard Hans Oehler و Fritz Kluteکوهنوردان آلمانی، برای اولین بار قله­ی ماونزی، بلندترین قله­ی این کوه را فتح کردند.

2010 رکورد قبلی سریعترین صعود به این قله توسط دونده کوهستان معروف اسپانیایی، Kílian Jornet، با 7 ساعت و چهارده دقیقه ثبت شده بود.

2014 رکورد سریعترین صعود کنونی به این قله متعلق به راهنمای کوهستان سویسی-اکوادوری به نام Karl Egloff، به مدت 6 ساعت و 42 دقیقه می­باشد.

2015 Anne-Marie Flammersfeld آلمانی در میان زنان، رکورد دار صعود سرعتی به این قله شد. او مسیر Umbwe Route، که تقریبا 30 کیلومتر است، را در 8 ساعت و 32 دقیقه پیمود.

2018 علی رقم محدودیت سنی 10 سال برای صعود کنندگان به این قله، یک دختر 7 ساله اهل تگزاس به نام Montannah Kenney موفق به صعود به این قله شد.

2008 Keats Boyd اهل لوس آنجلس به هنگام صعود به این قله تنها 7 سال سن داشت.

Angela Vorobeva عنوان مسن ترین زن صعود کننده به قله با 86 سال سن و Robert Wheeler با 85 سال سن مسن ترین مرد صعود کننده به این قله می­باشند.

کوه