logo
Alaberz
0990 432 10 14
شاهان کوه
گزارش برنامه:

شاهان کوه

1397/06/12

در تاریخ 1 و 2 شهریور 97 تیم آلابرز از مبدا استان اصفهان برای برگزاری برنامه شاهان کوه به ارتفاع 4040 متر آماده شد. بلندترین قله استان اصفهان نام خویش را از روستای شاهان واقع در جبهه جنوبی خود گرفته است. انواع پرندگان وحشی نظیر قرقاول، عقاب، کبک، کبک دَری، انواع کَل، بُز کوهی، خرس، گرگ، شغال و خرگوش در این منطقه زندگی می‌کنند و پوشش گیاهی منطقه شامل گونه‌هایی نظیر لاله واژگون، انواع گون، کُما، جاشیر، ترشک، زول، چویل، کرفس، ریواس، قارچ، تره، شوید کوهی می‌باشد. در ادامه به گزارش مشروح این سفر کوهنوردی خواهیم پرداخت.

روز شمار برنامه:

پنجشنبه 1 شهریور ساعت 17:00 حرکت از مبدا دروازه تهران اصفهان با یک دستگاه خودرو شخصی به سمت فریدون شهر از توابع استان اصفهان که در حدود 185 کیلومتری این شهر واقع شده است، آغاز گردید. پس از ورود به فریدون شهر در ساعت 19:30 با هماهنگی‌های انجام شده قبلی، شب در ساختمان اداره دامپزشکی فریدون شهر سپری شد.

 

با اضافه شدن راهنما به تیم، حرکت ساعت 4:00 صبح روز جمعه 2 شهریور، به واسطه یک دستگاه لندروور از فریدون شهر به مقصد روستای سرداب بالا انجام گرفت. در مسیر می‌بایست از روستاهای سیبک، نهضت آباد، میدانک و سرداب پایین عبور کرد تا به محل اسکان عشایر رسید. پیاده‌روی از ساعت 4:45 از اول پاکوب مالرو آغاز گردید و در مدت زمان یک ساعت به اول تنگه عرب که در سمت راست و غرب منطقه نمایان است دست یافته شد، از نشانه‌های بارز تنگه، بوته‌های بلند و تیغ‌دار آن است.

 

پس از ادامه پیمایش به مدت یک ساعت از تنگه عرب و بعد از پایان بوته‌های تیغ‌دار با یک دو راهی مواجه خواهید شد. در این دو راهی انتخاب دره سمت چپ شما را به سوی قله هدایت خواهد کرد. در این بخش از مسیر تا رسیدن به خط الراس پاکوبی مشاهده نمی‌شود اما وجود چاه طبیعی بزرگی که بعد از 50 متر پیمایش در داخل دره رویت می‌شود گواهی بر درستی مسیر انتخاب شده است.

 

پس از پیمایشی 2 ساعته در داخل دره به خط الراس خواهید رسید و در روی خط الراس فاصله چندانی تا قله ندارید و با سرعتی متوسط می‌توانید در کمتر از 1 ساعت به قله دست یابید. تیم آلابرز در ساعت 10 بر فراز قله شاهان کوه ایستاد و بعد از گرفتن چند عکس یادگاری در ساعت 10:45 فرود خود به سمت پای صعود را آغاز کرد و در مدت زمان 4 ساعت در ساعت 14:45 به محل عشایر رسید. در مجموع برای پیمایش رفت و برگشت به قله با احتساب ساعت‌های استراحت و صبحانه حدود 10 ساعت زمان صرف شد. تیم آلابرز در ساعت 15:30 به فریدون شهر رسید و پس از خوردن ناهار راه خود را به سوی اصفهان در پیش گرفت.

 

موقعیت گیتایی (جغرافیایی):

رشته کوه شاهان کوه از دره وهرگان در ۴۰ کیلومتری شمال غربی فریدون‌شهر شروع شده و رو به سوی جنوب شرقی تا دره آب میدانک، ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی فریدون‌شهر به طول حدود ۴۳ کیلومتر و عرض متوسط آن ۱۰ کیلومتر گسترده شده است که جهت کلی آن همسو با محور اصلی زاگرس یعنی شمال غربی-جنوب شرقی است و از کوه‌های متعددی تشکیل شده که از شرق به غرب عبارتند از: دری، دودکشان، چال روغن، شاهان کوه، جه جر، گورمیشان، دره غول، لاشوم، برد خیمه، چال میشان و مارک که البته در محدوده‌های شاهان کوه، گورمیشان و لاشوم تراکم زیادی از قله‌ها مشاهده می‌شود. میزان بارندگی سالانه این رشته کوه بین ۸۰۰ تا 1000 میلیمتر و میانگین دمای سالیانه آن بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد است. رودخانه خدنگستان، آب ترزه، آب سه پستان وآب سرداب می‌باشد و چشمه لنگان در شمال این رشته کوه قرار دارد.

 

بهترین فصل صعود:

بهترین زمان برای صعود به شاهان کوه اواخر تیر ماه به حساب می‌آید ولی در اواخر اردیبهشت ماه نیز پهنه دشت سرسبز و پوشش لاله واژگون نمای زیبایی در دشت به وجود میآورد. نواحی بالادست یال بیشتر برفچالی و یخچالی هستند که با توجه به شیب زیاد صعود به این قله نیاز به ابزار فنی و کار باطناب دارد.

 

پتانسیل سایر ورزش‌های کوهستانی:

با توجه به نوع ساختار خطالراس، یخچال‌ها و گرده سنگی، این مجموعه کوهستانی پتانسیل خوبی برای اجرای برنامه در فصل زمستان دارد.

 

فهرست تجهیزات

کفش مناسب کوهپیمایی، کیسه خواب، زیرانداز، باتون کوهنوردی، کوله یک روزه، بادگیر، وسایل حفاظت از آفتاب، کمک‌های اولیه و داروهای شخصی، کلاه آفتاب‌گیر، دستمال سر

 

اطلاعات بیشتر

تعداد چشمه‌های موجود در مسیر: یک چشمه وضعیت آب و هوا: آفتابی و گرم
مختصات قله: N32˚ 48.183 E49˚ 58.974 خطرات: مسیر ریزشی

راهنما: خانم نرگس طاریوردی

ایمیل: asfar1360@yahoo.com

پشتیبانی تلفن همراه: در ابتدای مسیر و برخی از مناطق در طی مسیر آنتن دهی وجود دارد.

محل‌های مناسب برای شب مانی: در امامزاده یا ورزشگاه در فریدون شهر، یا در ابتدا مسیر در کنار چادر عشایر

گزارش برنامه