logo
Alaberz
0990 432 10 14
گرده اسپیلت
گزارش برنامه:

گرده اسپیلت

1399/01/31

در تاریخ 8 آذر ماه 1398 باشگاه آلابرز برنامه صعود به قله اسپیلت از مسیر گرده‌ای را در برنامه خود قرار داد. این برنامه به شکل یک روزه طرح ریزی و اجرا گردید. در برنامه‌ای که با مشارکت 6 نفر از همنوردان باشگاه آلابرز برگزار گردید مسیر بند یخچال، دیواره شروین و سپس گرده اسپیلت به عنوان مسیر رفت و سپس دره پیازچال به پناهگاه شیرپلا و برگشت به سمت میدان مجسمه دربند به عنوان مسیر برگشت انتخاب گردید.

روز شمار برنامه:

جمعه 8 آذر ساعت 5:30 صبح میدان مجسمه دربند به ترتیب به عنوان مبدا زمانی و مکانی برنامه اعلام شده بود. با تاخیری اندک برنامه آغاز گردید و مسیر حرکت به سمت بند یخچال را در پیش گرفتیم. سرعتی کاملا منطقی و آرام برای پیشرفت تیم در نظر گرفته شده بود. همچنین در این برنامه با توجه به ماهیت فنی آن تجهیزات فنی کامل شامل، کلاه ایمنی، هارنس، طنابچه انفرادی، کارابین، طنابچه انفرادی و تسمه در اختیار صعود کنندگان و همنوردان وجود داشت.

بعد از رسیدن به جانپناه شروین زمانی برای میل کردن صبحانه و آماده کردن تجهیزات فنی با ترتیب مشخص شده از جانب سرپرست حرکت به سمت میسر گرده‌ای آغاز شد. در طول مسیر نکات آموزشی کافی برای طی کردن چنین مسیرهایی نیز آموزش داده می‌شد. تکنیک استفاده از کلنگ در مسیرهای گرده‌ای و گیره گرفتن با کلنگ، انتخاب مسیر، گره‌های کوهنوردی از جمله مواردی بود که آموزش آن انجام گرفت.

ساعت حوالی 11:30 به تیم توانست به قله اسپیلت برسد و بعد از گرفتن عکس بلافاصله مسیر برگرشت از دره پیازچال را در پیش گرفت. بازگشت از این مسیر تا پناهگاه شیرپلا در حدود زمان 2 ساعت انجام شد و بعد از اختصاص زمانی برای صرف ناهار و استراحت سپس به سمت میدان مجسمه دربند سرازیر شدیم. نهایتا در ساعت حوالی 17 اختتام برنامه در کنار مجسمه اعلام شد.

فهرست کامل تجهیزات همراه در این برنامه (عمومی و فنی):

کفش تک پوش سنگین با قابلیت نصب کرامپون، کلنگ، هلمت، کارابین، طنابچه انفرادی، تسمه، لباس مناسب فصل (کاپشن و شلوار گورتکس، شلوار و پیرهن بیس، دستکش بیس و دستکش مناسب فصل)، طناب بلند برای حمایت احتمالی، ابزار میانی (فقط سرپرست)، جوراب اضافی،  تنقلات مورد نیاز برنامه یک روزه به طور شخصی، حداقل 1.5 لیتر آب، فلاسک آب جوش،

 

 

موقعیت گیتایی (جغرافیایی):

بندیخچال

بند یخچال در شمال تهران، منطقه دربند یا پس قلعه قرار گرفته است و یکی از سایت‌های اصلی سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی در ایران به شمار می‌رود که هر ساله تعداد زیادی از علاقه‌مندان به فعالیت در این منطقه می‌پردازند. مسیرهای مختلف برای افرادی که دارای توانایی‌های مختلف هستند بر جذابیت منطقه می‌افزاید و امکان برگزاری کلاس‌های آموزشی را نیز ایجاد می‌کند به نحوی که تقریبا اکثریت کلاس‌های کوهپیمایی و سنگنوردی، امداد و نجات، غار و... در این منطقه برگزار می‌شوند.

این منطقه علاوه بر مسیرهای سنگنوردی اسپورت دارای مسیرهای دیواره نوردی نیز می‌باشد که به دیواره شروین، اسپیلت یا دیواره بند یخچال معروف است و جانپناهی نیز در پای این دیواره که بر اساس نوشته جانپناه، یادبود شروین جزایری که در اثر حادثه سقوط از دیواره جان باخت، می‌باشد.

قله اسپیلت

قله اسپیلت قله‌ای سنگی است که در منتهی الیه جنوبی خط الراس توچال با ارتفاع تقریبی 3100 متر قرار گرفته است. «اسپی» در زبان فارسی پهلوی به معنای سفید و «لت» به معنای سنگ، سیلی، گرز و عمود یا پاره و نیمه است و احتمالا اسپیلت به معنای «سفیدسنگ»، «سفیدپاره» یا «سفیدگرز» تعبیر شده است. این قله از بخش شمالی و از طریق یک گردنه زین اسبی به قله کلکچال و خط‌الراس دارآباد و پیازچال متصل می‌شود و از سمت شرق نیز به شیرپلا، جان‌پناه شروین و مسیر دره بند یخچال و مسیر معمول شیرپلا می‌رسد.

علاوه بر وجود دیواره شروین گرده‌ها و دست به سنگ‌های جذاب اسپیلت نیز نظر بسیاری از کوهنوردان را به خود جلب می‌کند و افراد می‌توانند با توجه به توانایی‌های خود مسیرهای متفاوتی را برای گذر به کار بگیرند. البته باید توجه داشت که مسیر معمول صعود به قله اسپیلت از پارک جمشیدیه و پناهگاه جمشیدیه و سپس گردنه کلکچال می‌باشد و صعود از مسیر گرده‌های شرقی در مواردی می‌تواند مخاطره انگیز باشد که حتما باید با رعایت نکات ایمنی این صعود انجام گیرد.

پوشش گیاهی

غالبا در این بخش از البرز و در کوه‌های منطقه توچال و کوهستان‌های اطراف حضور گونه‌هایی مانند بادام کوهی، پسته، انجیر و زرشک دیده شده‌اند.

پوشش جانوری

 اگر چشمانی تیز و یا تجهیزات مناسب داشته باشید احتمالا گذر کل و بزهای منطقه را از روی دیواره خواهید دید که خود جاذبه‌ای بی نظیر به حساب می‌آید.

جانپناه شروین

با مساحتی بالغ بر 48 متر مربع در تقسیمات کشوری زیر مجموعه منطقه بند یخچال، روستای پس قلعه، منطقه دربند و شهر تهران قرار گرفته است. ارتفاع این جانپناه 2450 متر از سطح دریا می‌باشد که در دو طبقه پذیرای افراد مراجعه کننده به آن خواهد بود.

بهترین فصل صعود:

فصل صعود نرمال به این منطقه در فصول بدون برف می‌باشد اما با توجه به چالش‌هایی که تیم مد نظر دارد می‌توان در فصولی همچون زمستان هم وارد منطقه شد.

پتانسیل سایر ورزش‌های کوهستانی:

سنگنوردی، کوهپیمایی، کوهنوردی، دیواره نوردی

اطلاعات بیشتر:

تعداد چشمه‌های موجود در مسیر: یک چشمه

وضعیت آب و هوا: ابری و مه آلود همراه با بارش

پشتیبانی تلفن همراه: تقریبا در تمام مسیر پوشش آنتن برای همراه اول وجود دارد.

محل‌های مناسب برای شب مانی: جان پناه شروین، کافه‌های بند یخچال، پناهگاه شروین، هتل اوسون،

مختصات قله: 39 S 539523 3967683

خطرات: دست به سنگ و ریزشی در بعضی نقاط

راهنما: آقای یوسف تقی زاده

ایمیل: ytaghizadeh@alaberz.com