logo
Alaberz
0990 432 10 14
یومار یا ابزار یک طرفه
یومار یا ابزار یک طرفه:

یومار یا ابزار یک طرفه

1397/11/16

یومار وسیله ای است جهت صعود سریع و مطمئن از طناب ثابت که این وسیله نیز به نوبه خود در جاهای مختلف مثل عملیات حمل مجروح کاربرد دارد.

یومار وسیله ای است جهت صعود سریع و مطمئن از طناب ثابت که این وسیله نیز به نوبه خود در جاهای مختلف کاربرد دارد. مثل عملیات حمل مجروح، ولی به طور کلی در عملیات صعود مورد استفاده قرار می گیرد، نحوه صعود با یومار نیز به صورت پله پله می باشد، یومار دارای دستگیره ای می باشد که به سهولت می توان آن را روی طناب جابه جا کرد. از فکین خاردار یومار باید کمال مراقبت را به عمل آورد تا گل و لای بین آن باقی نماند. یومارها بصورت چپ و راست L و R ساخته می شوند. و وزن آنها معمولاً ۲۰۰ گرم می باشند.

نکته: خطر

* توجه داشته باشید همیشه طناب کاملا عمود بر شیار دهانه یومار قرار گیرد.

* از شکست طناب در دهانه فک خاردار یومار جلوگیری به عمل آورید.

* از باز کردن و یا دست کاری ضامن یومار جدا پرهیز نمایید.

یومار Basic

این یومار بدون دسته می باشد و اصطلاحا در کف دست قرار می گیرد. دارای مقاومت طولی ۲۲۰۰ کیلوگرم و به وزن تقریبی ۱۴۴ گرم می باشد. موارد کاربرد این وسیله بیشتر در عملیات امداد و حمل مجروح ها کاربرد دارد و همینطور در خود حمایت و صعود های انفرادی.

کرول

وسیله ای متشکل از یک فک خاردار که بر روی طناب به صورت یک طرفه حرکت می کند و به گونه ای طراحی شده است که به راحتی بر روی سینه نصب می گردد. این وسیله یکی از تجهیزات تخصصی در رشته غارنوردی به شمار می رود و جزء ابزارهای بالارونده به حساب می آید، البته کاربردهای دیگری دارد از جمله: استفاده در کارگاههای حمل مجروح و تیرول. و از نظر عملکرد مانند یومار می باشد. اما دارای تفاوتهای خاص و ویژه می باشد مثلا طوری طراحی شده که در هنگام قرار گیری بر روی سینه موجب ناراحتی وی نمی شود

تجهیزاتآموزش