logo
Alaberz
0990 432 10 14
کیف کمک های اولیه و کیت بقا
کیف کمک های اولیه و کیت بقا:

کیف کمک های اولیه و کیت بقا

1397/11/01

کیف کمک های اولیه و کیت بقا وسایلی ضروری است که برای برنامه های کوهنوردی همیشه باید در کوله پشتی شما باشد.

 لوازم کمک های اولیه: 
1.چسب زخم بندی 5عدد
2.چسب رولی کوچک پارچه ای 1عدد 
3.باند کشی 5 سانت 1عدد 
4. گاز استریل 4 عدد 
5.پماد سوحتگی 1 عدد 
6.پماد بتادین یا تترا سیکلین 1عدد 
7.آ بسلانگ 2عدد 
8. پنس 1عدد 
9. قیچی 1عدد 
10. پد الکله آنتی سپتیک 1بسته 
11.قرص استا مینا فون ساده 6عدد 
12.قرص متو کلو پرامید 6عدد 
13. قرص رانیتد ین 6عدد
14.پرل نیترو گلیسیرین 6عدد 
15. باند ساده 10سانت 1عدد 
16. قرص انتی اسید 6عدد 
17. قرص استا زو لامید 6عدد 
18. قرص دیفنو کسیلات 6عدد 
19. مشمع ضد درد 1عدد
20.پودر او آر اس 2عدد

راهنمای مصرف کمک های اولیه:
1- با استفاده از دو دستکش معاینه شرایط تمیز بودن محیط زخم بندی را رعایت فرمایید.

2- از چسب رولی پارچه ای در موارد زخم بندی هاآتل بندی ها و هم چنین در ترمیم چادر و کیسه خواب وغیره می توا نید استفاده نمایید.

3- پس از مصرف پمادها درب انها را محکم ببندید تا از شستشو الوده کردن سایر لوازم پیشگیری شود.

4- از آبسلانگ جهت اتل بندی انگشتان صدمه دیده می توان استفاده کرد.

 راهنمای مصرف داروها:

موارد مصرف قرصها به شرح زیر است:

 

ردیف

نام دارو

نحوه مصرف

موارد مصرف                    

1

قرص استامینیفون

هر 6 ساعت

سر درد- التهاب- سرما خوردگی - کوفتگی

2

قرص متو کلو پرامید

هر 6 ساعت

سر گیجه- تهوع-استفراغ

3

قرص رانیتیدین

قبل از غذا

سوزش سر دل-تهوع-درد سر دل-زخم معده

4

قرص آنتی اسید

بعد از غذا 1-2 عدد

ترش کردن- سوزش سر دل

5

قرص دیفنو کسیلات

هر 6 ساعت 1عدد

دل درد- اسهال- دل پیچه

6

قرص استا زو لامید

هر 6 ساعت 1 عدد

ارتفاع زدگی- بی خوابی در ارتقاع - سردرد در ارتفاع

7

پرل TNG

هر 5 دقیقه زیر زبانی

حد اکثر تا 3 عدد

درد سینه یا سا بقه مشکل قلبی-درد قفسه سینه با حالت تهوع و تنگی نفس و عرق سرد

 

تذکرات:

1- با توجه به تاریخ انقضای داروها، باید هر 6 ماه با کنترل داروها، داروهای تاریخ کذشته از دور مصرف خارج و داروهایی با تاریخ اعتبار جدید جایگزین شوند.

2- بهتر است کیف امداد در دمایی بین 2 تا 30 درجه سانتی گراد نگهداری شود.

3- هنگامی که چراغ قوه را استفاده نمی کنید، بهتر است باطری های آن را خارج کرده و پیش از هر برنامه باطری نو در آن جایگزین کنید.

4- در صورت مصرف هر کدام از لوازم کیف امداد و نجات، باید در نزدیک ترین زمان و پیش از شروع برنامه ی بعدی آن وسیله را جایگزین کرد.

5- پیش از شروع هر برنامه همه ی لوازم کیف امداد و نجات را با فهرستی که از پیش تهیه کرده اید، کنترل کنید تا موردی جا نماند.

6- داشتن نقشه در جهت یابی و پیدا کردن مسیر صحیح در برنامه های کوه نوردی در درجه نخست قراردارد.

 

کیت بقا

کیت بقای کوهنوردی قیمت بالایی ندارد اما هر چقدر هم برای خریدش هزینه کنید، کیتی که خودتان می سازید بهتر خواهد بود. دلیلش این است که وسایلی را داخلش می گذارید که بین وسایل کوهنوردی تان هیچ جایگزینی برایش وجود ندارد. قبلاً در ساختنی طرز ساخت کوچک ترین کیف بقای کوهنوردی را یاد گرفته اید و اینجا طرز ساخت کیتی را یاد می گیرید که بزرگ تر است و وسایل بیشتری داخلش جای می گیرد.

دقت کنید که لزوماً نباید وسایل پیشنهادی ما را داخل کیت بقای کوهنوردی بگذارید. وسایلی را داخل کیت بگذارید که می دانید هیچ جایگزینی برایش ندارید و بیش از همه برای دوام آوردن در طبیعت بهش نیاز دارید.

گام اول: محتوای کیت بقا

وسایل مورد نیاز

این کیت بقا شامل شش بخش آتش، آب، غذا، دارو، علامت دهی و سایر وسایل ضروری است. هر کدام از وسایلی که داخل این کیت قرار می دهیم، برای زنده ماندن در طبیعت ضروری هستند.

گام دوم: آتش

ساخت کیت بقای کوهنوردی

اگر تجربه اش را داشته باشید، می توانید که سنگ چخماق برای روشن کردن آتش زنه خوب جواب می دهد. کبریت ضد آب را هم برای وقتی برمی داریم که پخماق جواب ندهد. قبل از اینکه قطعات مربوط به روشن کردن آتش را داخل کیت قرار بدهید، یکبار آنها را با هم تست کنید تا مطمئن شوید در شرایط اضطراری هم کار خواهند کرد.

گام سوم: آب

ساخت کیت بقای کوهنوردی

یکی از خطرهایی که همیشه افراد علاقه مند به زندگی در طبیعت را تهدید می کند، ابتلا به بیماری های منتقله از آب است. به همین خاطر شش قرص تصفیه آب هم داخل کیت می گذاریم تا بتوانیم از هر آبی استفاده کنیم.

گام چهارم: غذا

ساخت کیت بقای کوهنوردی

شما نمی توانید داخل کیت بقای کوهنوردی غذا بگذارید اما می توانید ابزار تهیه غذا را به آن اضافه کنید. برای ماهیگیری به نخ و قلاب نیاز دارید. با طناب می توانید دام درست کنید و پرندگان کوچک را شکار کنید. اگر هم بتوانید چیزی شکار کنید، برای تبدیل کردنش به غذا به تیغ نیاز دارید. از تیغ می توانید برای تمیز کردن ماهی هم استفاده کنید.

گام پنجم: دارو

با چسب زخم می توانید جلوی ورود آلودگی به زخم های سطحی را بگیرید. از چسب بسته بندی هم می توانید برای بستن زخم ها استفاده کنید. سنجاق قفلی و تیغ جراحی استریل شده هم کاربردهای زیادی دارند.

گام ششم: علامت دهی

ساخت کیت بقای کوهنوردی

از فویل آلومینیومی می توانید به عنوان آینه علامت دهی یا موارد دیگر استفاده کنید. سوت هم که باید در هر کیت بقایی باشد. از موشک مخصوص آتش بازی هم می توانید برای ایجاد سیگنال از فاصله دور استفاده کنید.

گام هفتم: سایر وسایل ضروری

ساخت کیت بقای کوهنوردی

برخی از وسایل را در مراحل قبل هم به کیت اضافه کردیم. اضافه کردن مقدار بیشتری از آنها به کیت بقای کوهنوردی به این خاطر است که کارکردهای متعددی دارند. البته شما می توانید بجای این موارد چیزهای دیگری داخل کیت بگذارید.

گام هشتم: وسایل را داخل جعبه بگذارید

ابتدا باید یک جعبه فلزی با اندازه مناسب پیدا کنید. اولین چیزی که باید داخل جعبه بگذارید، وسایل صاف هستند. آنها را طوری مرتب کنید که کمترین فضای ممکن را اشغال کنند.سپس سراغ وسایلی بروید که صاف نیستند اما اندازه متوسط دارند (مثل قلاب ماهیگیری و سنجاق قفلی). وسایل نرم را هم روی این وسایل بگذارید.در نهایت هم بزرگ ترین وسایل را روی سایر وسایل بگذارید. برای اینکه بتوانید همه وسایل را در یک جعبه کوچک سازماندهی کنید، باید چندبار سعی کنید تا بهترین حالت را پیدا کنید.

گام نهم: جعبه را ببندید

اگر جعبه را خیلی زیاد پر کرده باشید، احتمالاً درش خوب بسته نمی شود. برای حل این مشکل می توانید از طناب پاراکورد استفاده کنید. البته طناب پاراکورد در مواقع ضروری هم به دردتان می خورد و حتی اگر در جعبه بسته می شود، بهتر است کمی از آن را دور جعبه بپیچید.

ابتدا یک سر پاراکورد را داخل جعبه قرار بدهید و سپس درش را ببندید. طناب را نیمه شل دور جعبه بپیچید و سپس سر طناب را از همه حلقه هایی که ایجاد کرده اید، رد کنید. حالا این سر طناب را آنقدر بکشید که کاملاً سفت بشود و لبه جعبه قرار بگیرد. سر طناب را از یکی از حلقه ها رد کنید. وقتی طناب کاملاً سفت شد، کارتان تمام است.

کیت بقای کوهنوردی آماده است

 

تجهیزاتآموزش