logo
Alaberz
0990 432 10 14
آناپورنا (Annapurna)
معرفی قله:

آناپورنا (Annapurna)

1397/10/02

کوه آناپورنا با ارتفاع 8091 متر در شهر بخارا، کشور نپال قرار دارد. نمای زیبای رشته کوه آناپورنا به خصوص کوه مقدس «ماچاپوچار»، هر ساله کوهنوردان و جهانگردان زیادی را به این سو روانه می‌کند. اما به رغم زیبایی، نسبت کشته‌های کوه به صعودهایش تقریباً 34٪ است که از این حیث در میان ۸۰۰۰ متری‌ها رتبه نخست را داراست.

مختصات GPS: 28°35′46″N                     83°49′13″E

توصیف عمومی

توده کوه آناپورنا (Annapurna Massif): یک توده کوهستانی در رشته کوه هیمالیا است که در بخش مرکزی نپال شمالی قرار گرفته است، این مجموعه شامل یک قله بالای ۸۰۰۰ متر، سیزده قله بالای ۷۰۰۰ متر و شانزده قله بالای ۶۰۰۰ متر می‌باشد. این توده ۵۵ کیلومتر طول دارد که از غرب به وسیله دره کالی گانداکی، از شمال و شرق به وسیله رودخانه مارشیاندگی و از جنوب به وسیله دره پخارا محدود شده است. در منتهی الیه غربی این توده سنگی به یک حوضه آبگیر مرتفع به نام پناهگاه آناپورنا قرار گرفته است. آناپورنا ۱ با ۸۰۹۱ متر ارتفاع از سطح دریا دهمین قله مرتفع دنیا به شمار می‌رود. تمام محدوده جغرافیایی توده آناپورنا و محدوده اطراف آن جزئی از منطقه حفاظت شده آناپورنا به شمار می‌رود که وسعتی بالغ بر ۷۶۲۹ کیلومتر مربع را داراست، اولین و بزرگترین محدوده حفاظت شده در نپال می‌باشد. این منطقه حفاظت شده دارای چندین مسیر کوله گردی در کلاس جهانی از جمله مدار آناپورنا می‌باشد.

نمای زیبای رشته کوه آناپورنا

 

به لحاظ تاریخی قله‌های آناپورنا در زمره خطرناکترین قله‌های صعود شده به حساب می‌آیند. تا اواخر ماه مارس ۲۰۱۲، ۱۹۱ صعود موفق و ۶۱ نفر تلفات ناشی از صعود به قله آناپورنا یک ثبت شده است. این درصد تلفات حدود 34% بالاترین حد در بین قله‌های هشت هزار متری است. به طور مشخص صعود جبهه جنوبی توسط برخی کوهنوردان به عنوان یکی از سخت‌ترین مسیرهای کوهنوردی قلمداد شده است.

آناپورنا یک نام سانسکریت است که معنای آن محلی پر از غذا است، اما معمولا به عنوان نام یک الهه ترجمه می‌شود. بر طبق گفته‌های دودوت پاتانیک اسطوره‌شناس هندی آناپورنادوی الهه جهانی و بی‌زمان آشپزخانه است، مادری که غذا می‌دهد و بدون او قحطیست. این مساله آناپورنا را به یک الهه جهانی تبدیل می‌کند

ماه‌های آوریل و می در بهار و ماه‌های سپتامبر و اکتبر در پاییز فصول مناسب برای انجام صعود در این منطقه به شمار می‌روند.

مسیر دور آناپورنا به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای راهپیمایی در جهان شهرت دارد. آشنایی با وقایع فرهنگی جوامع محلی مختلف که نمود آن در پایان سفر در شهر بخارا روی می‌دهد، به عنوان شهری که در میان ‏مسیر ارتباطی چین و هند که همنشینی زیبایی از فرهنگ‏های هندی و تبتی دارد و معابد رنگارنگ در این شهر محل از جمله جاذبه‌های فرهنگی منطقه به شمار می‌رود. در این بین طبیعت زیبا و بی بدیل منطقه به واسطه وجود قلل مرتفع، یخچال‌های بزرگ و تپه‌های بلند سارانگوت که در اطراف شهر بخارا دامن بگسترده‌اند سبب ایجاد مناظری شده است که علاوه بر چشم نواز بودن امکان انجام فعالیت‌های ورزشی مختلف را نیز فراهم می‌آورد.

 

تاریخچه صعود



 مسیرهای صعود

 

 




مسیرهای 10 گانه در جبهه جنوبی آناپورنا


 راهپیمایی در اطراف آناپورنا

این راهپیمایی از بسی ساهار آغاز می‌گردد و با گذر از کنار ماچاپوچار یا دم ماهی زیبا از کوه‌های آناپورنای 1، 2 و 3 و احتمالا دائولاگیری دیداری به عمل می‌آید. این مسیر روی انواع نقشه‌ها دارای مسیر مشخصی است، البته مسیرهای جایگزین دیگری نیز وجود دارند که در صورت درخواست افراد برای چشیدن چالش‌های متفاوت ارائه می‌گردد. این مسیر گذر از بلندترین نقطه در طی یک مسیر راهپیمایی است، نقطه‌ای به ارتفاع 5416 متر با نام ترونگ لا پس (Throng La Pass). این مسیر را می‌توان یادآور سختی‌های صعودهای هیمالیایی و کمپ‌های صعودهای هیمالیایی دانست.

 

فجایع

در اکتبر ۲۰۱۴، ۴۳ نفر در نتیجه کولاک برف و بهمن‌های حوالی آناپورنا کشته شدند که بدترین حادثه برای مسیرهای کوله گردی نپال در طول تاریخ بود.

 

کتاب‌ها و فیلم‌ها